بالا رفتن دمای موتور خودرو از جمله مشکلاتی است که بیشتر در فصول گرم و بر اثر گرمای هوا رخ می‌دهد. در این مواقع با انجام برخی اقدامات ساده، می‌توان دمای موتور را تا حد چشمگیری کاهش داد. البته رفع این مشکل تنها باید توسط افرادی خبره در این زمینه همچون مکانیک‌ها انجام گیرد. از دلایل جوش آوردن ماشین می‌توان به مختل شدن سیستم خنک‌کننده، سوختن واشر سرسیلندر، مناسب نبودن آب رادیاتور، استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت، خراب شدن واشر یا سرسیلندر و… اشاره کرد. در این مقاله به علت‌ جوش آوردن خودرو و اقدامات لازم برای کاهش دمای موتور خودرو خواهیم پرداخت.

جوش آوردن خودرو

علت جوش آوردن ماشین

دمای نرمال موتور خودرو و روش چک کردن آن

داغ شدن موتور ماشین در بسیاری از خودروها اتفاق می‌افتد و به‌طور کلی دلایل بروز این مشکل در همه آن‌ها مشابه هستند. در ابتدای کار بهتر است که در مورد دمای نرمال موتور خودرو اطلاعاتی را کسب نمایید. برای بررسی دمای خودرو نخست باید فن رادیاتور خودرو را یک‌بار روشن و خاموش کنید. در این زمان باید خودروی شما روشن باشد؛ اما کولر خودرو را خاموش کنید. از خودرو پیاده شوید و اقدام به چک کردن فن آن نمایید. زمانی که فن‌های ماشین شروع به چرخیدن کرده‌اند، وقت آن رسیده که دمای آب خودرو را بررسی کنید.

محدوده دمایی که در آمپر ماشین مشاهده می‌کنید، نشان‌دهنده دمای موتور خودرو است. به‌طور تقریبی دمای نرمال موتور هر خودرویی باید بین 90 الی 105 درجه باشد. اگر درجه موتور خودرو بالاتر از این عدد بود، امکان جوش آوردن خودرو وجود دارد.

 

علت جوش اوردن خودرو

اغلب زمانی که در رادیاتور ماشین مشکلی به وجود آید، شاهد جوش آمدن موتور خودرو خواهید بود؛ در این صورت می‌بایست فوراً برای رسیدگی به آن اقدام نمایید. گاهی اوقات موتور خودرو به‌طور طبیعی کار می‌کند؛ اما پس از کار کردن بیش از حد آن در یک بازه زمانی، داغ شدن موتور آغاز شده که این حرارت زیاد می‌تواند سبب وارد شدن آسیب به موتور شود. علت جوش آوردن ماشین پراید یا هر خودروی دیگری همچون سمند، نیسان، وانت و… به‌طور کلی مشابه بوده و در وهله اول کم بودن آب رادیاتور سبب بروز این مشکل خواهد شد. از جمله دیگر عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد مشکل در سیستم خنک‌کننده: گاهی اوقات، اتصالاتی بین قطعات خنک‌کننده به وجود می‌آیند که تاثیر منفی بر عملکرد سیستم خنک‌کننده می‌گذارند. در واقع زمانی که قطعات مربوط به این قسمت دچار نشتی می‌شوند، مایع خنک‌کننده خارج شده و قطعات خنک‌کننده دیگر کار نمی‌کنند. سیستم خنک‌کننده خودرو نقش مهمی در رفع دمای بالای موتور خودرو دارد؛ از این‌رو مشکل نشتی این سیستم باعث جوش آوردن خودرو خواهد شد.
  • مناسب نبودن آب رادیاتور: مایع خنک‌کننده‌ای که برای خودروی خود استفاده می‌کنید، می‌بایست از کیفیت بالایی برخوردار باشد. بی‌کیفیت بودن آن باعث پایین آمدن نقطه جوش آب شده و دمای موتور را افزایش می‌دهد. مایع خنک‌کننده در این مواقع باعث خنک شدن موتور می‌شود که کیفیت پایین آن ممکن است در عملکرد آن تاثیر منفی برجای بگذارد. البته تنظیم نبودن میزان آبی که در محفظه رادیاتور وجود دارد نیز در اختلال سیستم خنک‌کننده نقش موثری خواهد داشت.
  • وجود هوا در داخل رادیاتور: وجود هوا درون سیستم خنک‌کننده باعث مسدود شدن راه مایع خنک‌کننده شده و مانع از چرخش آن می‌شود. البته در این مواقع می‌توانید خودرو را خاموش کرده و اجازه دهید تا دمای موتور پایین بیاید و خنک شود.
  • بروز مشکل در رادیاتور: انسداد مجرای آب در رادیاتور باعث اختلال در عملکرد آن خواهد شد. زمانی که آب رادیاتور در مجرای خود به‌خوبی حرکت نکرده و قادر به خنک کردن موتور ماشین نباشد، می‌تواند دمای موتور را تا حد چشمگیری افزایش دهد. این مشکل ممکن است بنابر دلایلی همچون بالا رفتن آمپر خودرو در سربالایی یا بالا رفتن آمپر خودرو در هنگام باز بودن کولر اتفاق بیفتد.
  • خراب شدن پمپ آب خودرو: اگر پروانه واتر یا تسمه واتر پمپ دچار مشکلاتی همچون هرز شدن، خرد شدن، داشتن رسوب یا خرابی شود، عملکرد واتر پمپ خودرو مختل شده و عدم چرخش آن سبب داغ شدن موتور خودرو می‌گردد.
  • مشکل خلاصی در سوپاپ‌ها: سفت نبودن سوپاپ‌ها باعث ضعیف شدن قدرت موتور شده و در نهایت بالا رفتن دمای آن را در پی خواهد داشت. اگر خودروی شما در جاده‌های سربالایی به سختی بالا می‌رود، در این مواقع می‌بایست اقدام به چک کردن سوپاپ‌های ماشین نمایید.
  • بروز مشکل در موتور خودرو: شما باید به‌صورت منظم اقدام به تمیز کردن بدنه موتور خودرو نمایید. در واقع کثیف بودن بدنه و نشست گردوغبار روی آن، سبب عدم کاهش دمای موتور از طریق شیارهای آن خواهد شد. البته تنظیم نبودن موتور خودرو نیز در عملکرد آن تاثیر بدی می‌گذارد و مشکلاتی همچون جوش آوردن دمای موتور را به وجود می‌آورد.
  • مسدود شدن اگزوز: اگزوز در واقع در انتهای خودرو قرار دارد و با خارج کردن دود از داخل خود باعث کاهش دمای موتور خودرو می‌شود. اگر راه اگزوز مسدود شود و دیگر دودی از آن خارج شود بدون تردید مشکلاتی را برای ماشین شما به وجود خواهد آورد.
  • آسیب دیدن سرسیلندر یا واشر آن: آسیب دیدن یا خراب شدن واشر و سرسیلندر خودرو به مرور زمان باعث داغ شدن موتور خودرو خواهد شد. علائم خراب شدن این دو قطعه بدین شرح هستند که خودروی شما در هنگام استارت زدن به سختی روشن می‌شود. ممکن است در هنگام روشن شدن خودرو، صدایی از درون رادیاتور به گوش برسد. البته کاهش یافتن دمای آب رادیاتور و سفتی شلنگ‌های آن از علائم خرابی سرسیلندر و واشر به شمار می‌روند.
  • مناسب نبودن روغن موتور: استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت و نامناسب می‌تواند یکی از علل جوش آوردن خودرو باشد. در هنگام بررسی روغن موتور به رنگ آن دقت نمایید. مناسب نبودن این روغن باعث بروز اختلال در سیستم خنک‌کننده و موتور خواهد شد.
  • مشکل قفل کردن در ترموستات:  قفل شدن ترموستات یک نمونه از علت جوش آوردن ماشین در حالت درجا است که باعث می‌شود دیگر قادر به تشخیص دمای آب رادیاتور نباشید و گردش آب افزایش یابد؛ در نهایت باعث جوش آوردن موتور خودرو خواهد شد.
علت جوش آوردن ماشین

علت جوش آوردن ماشین

اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو

با مراجعه به لوازم یدکی آنلاین و خرید لوازمی همچون روغن موتور یا قطعات مربوط به سیستم خنک‌کننده بهتر است که به‌جای توجه به قیمت آن‌ها، به کیفیت لوازم یدکی خودرو توجه داشته باشید. باکیفیت بودن قطعات می‌تواند نقش موثری در کاهش بروز مشکلاتی همچون داغ شدن موتور ایفا نماید. زمانی که دمای موتور خودروی شما افزایش یافت، بهتر است اقدامات زیر را برای خنک کردن موتور و کاهش دمای آن انجام دهید تا از وارد شدن فشار بیشتر به موتور جلوگیری شود:

  • در هنگام روشن بودن کولر خودرو، آن را خاموش کنید. این کار از فشار موجود بر موتور خودرو می‌کاهد.
  • شیشه‌های خودرو را پایین آورید تا هوا در داخل آن جریان یابد.
  • اگر این مشکل در مواقعی رخ داد که خودروی شما در ترافیک قرار داشت، باید دنده خود را در حالت خلاص قرار داده و روی پدال گاز فشار کمی وارد نمایید. این کار می‌تواند باعث بالا رفتن سرعت فن رادیاتور و پمپ آب شود.
  • در زمان جوش آوردن خودرو باید پدال ترمز را کمتر فشار دهید. ترمزگیری متداوم باعث بالا رفتن دمای موتور خواهد شد.
  • در اولین زمان ممکن باید خودروی خود را در جایی متوقف کنید و کاپوت آن را باز نمایید.
  • بعد از گذشت مدتی، بهتر است که بخاری خودرو را روشن کنید. این کار باعث منتقل شدن گرما به داخل ماشین می‌شود.
  • در این مواقع هرگز نباید در رادیاتور را باز کنید. این کار بسیار خطرناک بوده و باعث پاشیده شدن آب داغ داخل آن روی بدن یا صورت شما می‌شود.
  • بعد خنک شدن موتور، خودرو را روشن کرده و آن را در حالت خلاص قرار دهید. با اضافه کردن مقدای آب به منبع آب موتور می‌توانید دمای آن را کاهش داده و ماشین خود را به مکانیکی منتقل نمایید.
  • البته می‌توانید برای رفع جوش آوردن پراید یا خودروهای سواری دیگر، اقدام به ریختن آب روی بدنه رادیاتور نمایید. البته در هنگام ریختن آب دقت کنید که آب روی موتور خودرو نریزد.
  • رانندگانی که تجربه کمی دارند، در هنگام جوش آوردن موتور سریعاً اقدام به خاموش کردن خودرو می‌نمایند که این کار اصلاً درست نیست. این کار باعث توقف گردش آب رادیاتور شده و تاثیر منفی در سیستم خنک‌کننده می‌گذارد.
اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو

اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو

سخن پایانی

جوش آوردن موتور خودرو امری طبیعی است که امکان بروز آن برای هر خودرویی وجود دارد. شما با شناخت علائم و دلایل بروز این مشکل می‌توانید در زمان درستی، علت بالا رفتن دمای موتور خودرو را تشخیص داده و خودروی خود را سریع‌تر به مکانیکی ببرید. البته شما با انجام برخی کارها همچون بررسی آب خودرو، عدم حمل کردن بار اضافه در ماشین‌های باربری، تمیز کردن بدنه موتور خودرو، هواگیری رادیاتور و… می‌توانید از بالا رفتن دمای موتور خودرو جلوگیری نمایید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *