موتور هر خودرویی به سیستم خنک‌کننده خود متکی بوده تا دمای کاری خود را ثابت نگه دارد. با این حال، ممکن است در برخی از مواقع سیستم خنک‌کننده نتواند آن‌طور که باید عمل کند که در نهایت منجر به گرم شدن بیش از حد موتور خواهد شد. این امر می‌تواند یک مشکل بزرگ به حساب آید که نه تنها بر عملکرد خودرو تاثیرگذار خواهد بود؛ بلکه در صورت عدم رسیدگی به موقع، می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیری نیز گردد. به عنوان یک مالک مسئول خودرو، درک دلایل گرم شدن بیش از حد موتور و آگاهی از چگونگی جلوگیری از آن، برای داشتن یک خودروی سالم بسیار مهم است. در این راهنما، علل رایج گرم شدن بیش از حد موتور، علائمی که باید به آنها توجه داشته باشید و نکات عملی برای جلوگیری از این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

داغ کردن موتور خودرو

داغ شدن موتور ماشین

دلایلی که باعث داغ شدن موتور ماشین می شوند.

در شرایط ایده‌آل، موتورها باید بین 195 تا 220 درجه کار کنند. این محدوده دمایی معمولی موتور خودرو، عملکرد و کارایی مطلوب آن را تضمین می‌کند و به موتور این اجازه را می‌دهد تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد. از جمله رایج‌ترین دلایل گرم شدن بیش از حد موتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • به دلیل خرابی ترموستات، موتور بیش از حد گرم می ‌شود.

ترموستات به عنوان دریچه‌ای عمل می‌کند که جریان مایع خنک‌کننده را به داخل موتور تنظیم می‌نماید. اگر ترموستات خراب شود، می‌تواند جریان مایع خنک‌کننده را محدود سازد و منجر به گرم شدن بیش از حد گردد. نشانه‌های معیوب بودن ترموستات شامل نشت مایع خنک‌کننده و نوسانات مکرر دما می‌شود. اگر چراغ هشدار دمای موتور به‌طور مکرر روشن و خاموش می‌شود، بهتر است ترموستات را بررسی کنید.

  • به دلیل معیوب بودن فن رادیاتور، موتور گرم می‌ شود.

فن رادیاتور نقش مهمی در خنک کردن مایع خنک‌کننده دارد. اگر فن رادیاتور معیوب باشد، گرمای موتور را دفع نمی‌کند و در نتیجه باعث گرم شدن بیش از حد خواهد شد. از مشکلات رایجی که می‌توانند باعث خرابی فن رادیاتور شوند می‌توان به معیوب بودن سنسور دمای مایع خنک‌کننده موتور، مشکلات موتور، سیم‌کشی آسیب دیده یا شل شدن فیوز اشاره کرد. برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، رسیدگی سریع به این مسائل ضروری است.

  • به دلیل کثیف بودن یا گرفتگی رادیاتور، موتور بیش از حد گرم می ‌شود.

تجمع زنگ در لوله‌های رادیاتور، می‌تواند مانع از جریان مایع خنک‌کننده شده و توانایی آن را در دفع موثر گرما کاهش دهد. علاوه‌بر این، هنگامی که پره‌های رادیاتور با خاک، برگ یا حشرات مسدود می‌گردند، جریان هوا نیز مسدود می‌شود و از خنک شدن مناسب جلوگیری می‌کند. نگهداری منظم رادیاتور برای ممانعت از بروز این مشکلات و همچنین جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور، بسیار مهم است.

  • به دلیل خرابی پمپ آب، موتور گرم می شود.

پمپ آب یکی از لوازم یدکی پژو 405 است که وظیفه گردش مایع خنک‌کننده را از طریق سیستم خنک‌کننده برای جذب گرما از موتور برعهده دارد. خرابی پمپ آب می‌تواند جریان مایع خنک‌کننده را مختل سازد و منجر به گرم شدن بیش از حد گردد. مشکلات رایج پمپ آب شامل فرسوده بودن پروانه یا شل بودن اتصال بین پروانه و محور پروانه می‌شوند. بازرسی و نگهداری منظم پمپ آب می‌تواند به جلوگیری از دمای بالای موتور کمک کند.

  • به دلیل نشتی واشر سرسیلندر، موتور گرم می شود.

واشر سرسیلندر همانقدر مهم است که سرسیلندر خودرو مهم است، که موتور را آب‌بندی کرده و از مخلوط شدن مایع خنک‌کننده و روغن موتور جلوگیری می‌کند. واشر سرسیلندری که نشتی دارد، می‌تواند گاز را از سیلندر به سیستم خنک‌کننده وارد کرده، فشار را افزایش داده و مایع خنک‌کننده را به بیرون هدایت نماید. کاهش مایع خنک‌کننده در نهایت منجر به گرم شدن بیش از حد موتور خواهد شد. نشتی واشر سرسیلندر همچنین می‌تواند علت داغ شدن ماشین پراید نیز باشد. در نتیجه تشخیص و تعمیر سریع نشتی واشر سرسیلندر برای جلوگیری از آسیب بیشتر، ضروری است.

  • به دلیل نشتی یا خشک شدن مایع خنک کننده رادیاتور، موتور بیش از حد گرم می شود.

مقدار ناکافی مایع خنک‌کننده در رادیاتور، مانع از توانایی سیستم خنک‌کننده برای دفع گرمای اضافی از موتور می‌شود. نشت مایع خنک‌کننده ممکن است به‌دلیل خرابی پمپ آب، نشتی رادیاتور، شلنگ‌های آسیب دیده یا خرابی درپوش رادیاتور رخ دهد. سطوح پایین مایع خنک‌کننده بدون نشتی قابل مشاهده، می‌تواند نشان‌دهنده تبخیر مایع خنک‌کننده باشد که ناشی از نشتی واشر سرسیلندر یا درپوش معیوب رادیاتور است.

  • به دلیل محبوس شدن هوا در سیستم خنک کننده، موتور بیش از حد گرم می شود.

حباب‌های هوا می‌توانند در سیستم خنک‌کننده ایجاد شوند و کارایی آن را در تنظیم دمای موتور کاهش دهند. پر شدن ناقص رادیاتور یا شست‌وشوی نامناسب مایع خنک‌کننده می‌تواند منجر به تشکیل حباب هوا گردد. سطح پایین مایع خنک‌کننده به تبخیر آب کمک کرده و حباب‌های هوا را به وجود می‌آورد. روغن‌ریزی رادیاتور می‌تواند هوای محبوس شده را از بین برده و عملکرد سیستم خنک‌کننده را بازیابی نماید.

نشانه های گرم شدن بیشت از حد موتور

نشانه های گرم شدن بیشت از حد موتور

نشانه های گرم شدن بیش از حد موتور

برای جلوگیری از آسیب غیرقابل برگشت به موتور، تشخیص علائم داغ شدن بیش از حد موتور بسیار مهم است. در همین راستا می‌بایست به شاخص‌های زیر توجه داشته باشید:

  • دماسنج موتور روی داشبورد، از دمای معمولی بالاتر می‌رود. برخی از خودروها تنها دارای چراغ هشدار دمای موتور هستند و زمانی که دمای موتور بالاتر از حد نرمال باشد، روشن می‌شود.
  • دود سفید یا بخار آب که از محفظه موتور خارج می‌شود.
  • بوی سوختگی یا تند موتور؛ بوی سوختگی معمولاً نشانه نشتی روغن موتور است؛ در حالی که نشت مایع خنک‌کننده رادیاتور معمولاً بوی شیرینی دارد.

وقتی موتور ماشین بیش از حد گرم می شود، چه باید کرد؟

اگر با گرم شدن بیش از حد موتور مواجه شده‌اید، ضروری است که برای جلوگیری از آسیب بیشتر اقدامات فوری را انجام دهید. به همین منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

  • آرامش خود را حفظ کنید: وحشت کردن و نگرانی مشکلی را حل نمی‌کند. خونسردی خود را حفظ کرده و روی برخورد ایمن با موقعیت تمرکز نمایید.
  • در یک مکان امن توقف کرده و موتور خود را خاموش کنید: اگر در بزرگراه، در یک جاده باریک یا یک تقاطع شلوغ رانندگی می‌کنید، به یک منطقه امن بروید و موتور را خاموش نمایید تا از بروز آسیب بیشتر جلوگیری به عمل آید. رانندگی در حالی که موتور بیش از حد گرم باشد، می‌تواند به موتور خودرو آسیب جدی رسانده یا حتی باعث آتش‌سوزی شود.
  • از باز کردن سریع کاپوت خودداری کنید: قبل از باز کردن کاپوت به موتور زمان دهید تا خنک شود. باز کردن زود هنگام آن ممکن است شما را در معرض بخار داغ یا دود قرار دهد.
  • آب اضافه کنید و از متخصص کمک بخواهید: هنگامی که موتور خنک شد، می‌توانید به عنوان یک اقدام موقت، آب را به رادیاتور اضافه کنید. با این حال، مراجعه به یک تعمیرگاه جهت بازرسی جامع و تعمیرات مناسب، بسیار مهم است. اگر نمی‌توانید موتور را روشن کنید، با یک یدک‌کش تماس بگیرید تا ماشین شما را به گاراژ منتقل نماید.

نکاتی برای جلوگیری از داغ شدن  موتور ماشین

پیشگیری همواره بهتر از درمان است. با رعایت این نکات ساده می‌توانید خطر داغ شدن بیش از حد موتور خودروی خود را به حداقل برسانید:

  • به‌طور منظم مخزن مایع خنک‌کننده را بررسی نمایید: برای حفظ کارایی سیستم خنک‌کننده، اطمینان یابید که مخزن خنک‌کننده به‌درستی از بالا پر شده است.
  • رادیاتور را تمیز کنید: رادیاتور را از وجود هرگونه زباله، مانند خاک، برگ یا حشرات که ممکن است مانع از جریان هوا شوند، تمیز نگه دارید. در واقع باید رادیاتور را به‌طور مرتب تمیز کنید تا خنک‌کننده، بهتر عمل نماید.
  • درپوش رادیاتور را مورد بررسی قرار دهید: بررسی نمایید که فنر درپوش رادیاتور سالم است و به‌درستی فشار را در سیستم حفظ می‌کند. شل بودن درپوش می‌تواند منجر به نشت مایع خنک‌کننده و گرمای بیش از حد شود.
  • نگهداری تسمه تایم: بازرسی و نگهداری به موقع تسمه تایم بسیار مهم است. تسمه تایم معیوب می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در عملکرد موتور، از جمله گرم شدن بیش از حد آن شود.
  • تعمیر و نگهداری منظم: به تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده خودرو خود پایبند باشید و به مکانیک خود اجازه دهید تا موتور، سطح مایعات و سایر اجزا را بررسی کند. شناسایی و رسیدگی به مسائل قبل از بروز هرگونه مشکل، می‌تواند از گرمای بیش از حد و بروز مشکلات شدیدتر در آینده جلوگیری نماید.

با اجرای این اقدامات پیشگیرانه، می‌توانید از تجربه رانندگی ایمن‌تر اطمینان حاصل نمایید و در عین حال خطر گرم شدن بیش از حد موتور را به حداقل برسانید. درک علل و نشانه‌های داغ شدن بیش از حد موتور برای هر صاحب خودرو حیاتی است.

سخن پایانی

امروزه به‌ این دلیل که قیمت قطعات موتوری ماشین بسیار بالا است، باید از گرم شدن بیش از حد خودرو در هر شرایطی جلوگیری کنیم؛ چراکه گرم شدن بیش از حد خودرو می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. در برخی از مواقع علت داغ شدن موتور پژو 405 می‌تواند معیوب بودن قطعات داخلی خودرو باشد که در این صورت باید اقدام به تعویض یا تعمیر آن قطعات نمایید. با خرید لوازم یدکی آنلاین می‌توانید از اتلاف وقت جلوگیری کرده و با امکان استعلام قیمت، قطعات باکیفیتی را با صرف هزینه معقول خریداری کنید.

3 دیدگاه در “علت داغ شدن موتور ماشین

  1. امیر حسین گفت:

    خیلی خوب بود.ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *