قطعه ای که از الکترود و عایق چینی و واشر ها و چیز هایی از این قبیل تشکیل شده است که این قطعه در بالای سیلندرو خودرو و بالای محفظه احتراق می باشد که با گرفتن جریان ولتاژ بالای برق از یک طرف دیگر با ایجاد جرقه زنی در آن منطقه در حال احتراق باعث انفجار بخار فشرده شده بنزین می شود و در اخر باعث ایجاد نیروی لازم برای حرکت خودرو می باشد به زبان ساده شمع خودرو باعث روشن شدن و حرکت خودرو می شود.

شمع موتور خودرو

وظیفه شمع خودرو چیست؟

قطعه ای که وظیفه جرقه زنی را دارد و روشن نمودن خودرو را دارد و به نوعی یک از اصلی ترین قطعات خودرو می باشد که شمع خودرو نام دارد. این قطعه یکی از مهم ترین قطعات در موتور های خودرو های سوختی می باشد و اگر این قطعه یعنی شمع خودرو درست کار نکند خودرو قادر به حرکت نخواهد بود در کل شمع موتو خودرو قطعه بسیار مهمی در خودرو است.

انواع شمع خودرو

از این شمع ها چند نوع مختلف و متفاوت وجود دارد که همگی به یک شکل طراحی شده است و هرکدام برای نویی موتور خودرو ساخته شده است.

1 . شمع سرد

دارای پایه  های کوتاه می باشد و برای موتور هایی که دمای بالایی دارند طراحی شده اند.  تا اگر گرمای زیادی در اثر  جرقه زنی ایجاد شد ان را به سرعت کاهش بدهند.

2 . شمع گرم

ولی این نوع شمع دارای پایه های بلند است و برای کار و عملکرد خوب در  موتور هایی با دمای پایین طراحی و اختراع شده اند تا بتوانند دمای گرم خودرو را دیر از دست بدهند و بتوانند رسوباتی که از حاصل احتراق باقی مانده است بر روی خود شمع بسوزانند.

3 . شمع پلاتینیومی

این شمع داری طول عمری بسیار بالا هستند و ان ها از الکترودی که جنس ان ها از الیاژ پلاتینیوم بوده استفاده می کنند این شمع ها که طول عمر زیادی دارند قادر هستند تا 50 هزارکیلومتر عمر مفید داشته باشند و بتوانند دمای بسیاز زیادی مثلا 2500 در جه سانت گراد را تحمل کنند.

4 . شمع ایردیومی

اینگونه از شمع های خودرو از جنس ایردیوم الکترود مثبت گرفته اند و طول عمری بالایی نست به شمع های پلاتینیومی دارند.

5 . شمع نیکلی

این شمع ها برخلاف شمع های پلاتینیومی و ایردیومی طول عمر کوتاهی دارند و جنس الکترود انها از الیاژ نیکل می باشد.

6 . شمع های چند الکترودی

این شمع ها طول عمر بسیاز زیادی دارند زیرا  از چند الکترود منفی برخوردار هستند. به این دلیل که بعد از هر دفعه جرقه زدن شمع خودرو باعث خوردگی قطب منفی می شود هر الکترود پس از خورده شدن جای خود را با الکترود نزدیکتر به قطب مثبت عوض می کند و در نتیجه طول عمر بسیار زیاد و مفیدی دارند.

اجزای یک شمع خودرو

شمع موتور خودرو دارای اجزای متفاوتی است که برای ساخت ان نیاز است که در عملکرد و نیز تاثیر گذاری ان نیاز است مثل:

اجزای شمع موتور

1 . ترمینال شمع

قسمتی که به عایق شمع متصل است و بالا ترین قسمت شمع است ترمینال شمع می گویند که وظیفه این قطعه از شمع منتقل کردن جریان ولتاژ بسیار بالا از وایر شمع به الکترود مرکزی است.

2 . عایق سرامیکی

این عایق دارای ویژگی های بسیار زیادی است جنس این عایق از ان جایی که پایین عایق به داخل محفظه احتراق می رود اکسید الومینیوم یا الومین با خلوص بالا است از ویژگی های این عایق می توان به مقاومت مکانیکی عایق بندی عالی و مقاومت در برابر حرارت زیاد و هدایت حرارتی در دمای بالا اشاره کرد.

3 . بدنه شمع

این قطعه که از فولاد ساخته شده است وظیفه متصل کردن سفت و مستحکم شمع به بدنه سر سیلندر را بر عهده دارد بدنه شمع از قسمت بالایی با اچارخور و از قسمت پایینی  به وسیله رزوه با دیگر اجزای شمع درگیر است.

4 . الکترود مرکزی

وظیفه این قطعه این است که نیروی الکتریسیته را از ترمینال تا محفظه احتراق انتقال دهد ای نوع الکترود با نام الکترود مثبت نیز شناخته می شود ای الکترود دارای رسنای الکتریسیته و مقاومت حرارتی بسیار بالا می باشد.

 5 . الکترود منفی

به الکترود منفی الکترود کناری هم فته می شود این قطعه به انتهای پایه بدنه شمع به شکل زائده ای متصل است به طور معمول جنس الکترود مفی از الیاژ نیکل و کروم است و تعداد ان در شمع های مختلف متفاوت است.

تفاوت شمع ها در موتور

1 . تفاوت شمع سرد و گرم

شمع گرم گرمای بسیار زیادی را در خود نگه می دارد اما شمع سرد گرما را از خود دور می کندو دمای پایینی و کمی را نگه می دارد.

2 . تفاوت شمع پلاتینیوم و ایردیوم

یکی از تفاوت بین این دو شمه ک اصلی ترین تفاوت است الیاژ بکار رفته در طراحی و ساخت انها است. تفاوت دیگر مقاومت حراراتی است که ایریدیوم با تحمل دمای بیشتر حداقل 1200 درجه سانتی گراد و شتاب بیشتر و اما پلاتینیوم با تحمل جرارت کمتر حداقل 800 درجه سانتی گراد و طول عمتر نسبتا کمتر.

دلایل و علت های خرابی شمع خودرو

1 . نامناسب بودن و بی کیفیت بودن جنس شمع ها

باید هنگام خرید شمع به برند شمع نیز دقت نمایید باید سعی کنید با دقت به برند شمع شمعی خوب و با کیفیت خریداری کنید.

2 . جمع شدن زیاد کربن

یکی دیگر از دلایل خراب شدن شمع ها میتوان به جمع شدن زیاد کربن روی سر شمع ها اشاره کرد.

3 . دمای بیش از حد

دمای زیاد احترق یکی دیگر از دلایل خرابی شمع ها است وقتی شمع ها بیش از حد گرم می شوند عمر انها کاهش میابد این مورد بیشتر در برخی خودرو های توربو  گاز سوز اتفاق می افتد.

4 . الوده شدن شمع توسط روغن

وقتی که روغن به داخل محفظه احتراق نفوذ پیدا می کند اگر این روغن به سر شمع ها برسد نوک شمع ها اسیب دیده و باید زودتر از موعد شمع را تعویض کنیم.

چه موقع ما متوجه می شویم شمع های موتور خراب شده است؟

 1. احتراق ناقص موتور

هر وقت که مشکلی در احتراق مخلوط سوخت و هوا داخل سیلندر رخ دهد احتراق ناقص بوجود می اید می توان به یکی از دلیل های بوجود امدن احتراق ناقص به جرقه زنی نامناسب شمع ها دانست و اگر این مشکل را برطرف نشود باعث ایجاد خرابی و اسیب های بیشتر می شود

2 . لرزیدن و بوجود امدن صدای زیاد در حات درجا

وقتی که شمع های خودرو به خوبی کار نکند باعث بوجود امدن سر و صدای بلند و بعضی اوقات باعث لرزش خودرو در حالت درجا می شود.

3 . شتاب گیری کم و سخت

عدم جرقه زنی شمع خودرو می تواند باعث یکی از دلایل شتاب گیری سخت و کند باشد.

 4 . افزایش مصرف و سوخت خودرو

افزایش سوزاندن سوخت خودرو میتوان به کثیف شدن یا خرابی شمع ها اشاره کرد.

5 . روشن نشدن یا سخت روشن شدن خودرو

داشتن ایراد در شمع یا خرابی ان باعث می شود خودرو سخت یا اصلا روشن نشود.

6 . روشن شدن چراغ چک خودرو

روشن شدن چراغ چگ خودرو دلایل زیادی دارد یکی از انها خراب شدن شمع ها می باشد .

آریا پارت ارائه کننده انواع قطعات خودرو می باشد.برای خرید تک و عمده ی لوازم یدکی خودرو میتوانید با ما در ارتباط باشید.سایت ما همه ی اجناس خود را با ضمانت به مشتری تحویل میدهد و به نسب الباقی سایت ها و حتی بازار و مغازه ها قیمت مناسب تری نیز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *