موتور ماشین‌ها با احتراق سوخت به کار می‌افتد و بلوک سیلندر محفظه‌ای است که در آن سوخت با اکسیژن ترکیب می‌شود و با احتراق، انرژی مورد نیاز برای حرکت را فراهم می‌کند. بلوک سیلندر از اجزای مختلفی تشکیل شده که هرکدام از آن‌ها نقشی کلیدی در فرایند احتراق و تأمین انرژی مورد نیاز برای حرکت خودرو ایفا می‌کنند. سرسیلندر، در قسمت بالایی بلوک قرار می‌گیرد و آن را به یک محفظه بسته برای احتراق سوخت تبدیل می‌کند. در این مقاله بررسی می‌کنیم سرسیلندر خودرو چیست و چه نقشی در موتور ماشین ایفا می‌کند.

سرسيلندر تيون آپ

سرسيلندر خودرو

سرسیلندر چیست؟

سرسیلندر در قسمت بالایی موتور خودرو قرار می‌گیرد و می‌توان گفت مرکز کنترل مکانیکی آن محسوب می‌شود؛ زیرا قطعات موتور ماشين از جمله اگزوز، سیستم مکش، سیستم احتراق و سیستم سوخت‌رسانی در سرسیلندر به هم می‌رسند.

این قطعه، یکی از بخش‌های ثابت موتور است که در بخش بالایی بلوک سیلندر ثابت می‌شود. با بسته شدن سرسیلندر خودرو، محفظه‌ای برای احتراق و حرکت پیستون‌ها تشکیل خواهد شد.

جنس سرسیلندر خودرو

این قطعات معمولا با استفاده از چدن خاکستری یا دانه ریز یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. نمونه‌های آلومینومی گران‌تر هستند، اما وزن کم‌تری دارند و بهتر از نمونه‌های چدنی، گرما را دفع می‌کنند. نمونه‌های چدنی چون از آلیاژ آهن هستند، مقاومت بالاتری دارند. تولیدکنندگان خودرو بخاطر ویژگی‌های منحصر به فرد آلومینیوم و چدن، در موتورهای بنزینی معمولا از سرسیلندرهای آلومینیومی استفاده می‌کنند و برای موتورهای دیزلی، قطعه چدنی قرار می‌دهند.

اجزا و قطعات سرسیلندر

سرسیلندر به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هرکدام از آن‌ها وظایف مخصوص به خودشان را دارند. در ادامه اجزا سرسیلندر خودرو را نام می‌بریم و در قسمت‌های بعدی درباره نحوه کار آن‌ها توضیح خواهیم داد.

  • میل بادامک
  • سوپاپ ها
  • فنر سوپاپ
  • بالابر سوپاپ / بازوی راکر

انواع سرسیلندر خودرو

سرسیلندر هر خودرو، متناسب با ساختار موتور و بلوک سیلندر همان خودرو طراحی می‌شود. تولیدکنندگان برای ساخت این محصول، باید به مواردی مثل تعداد شمع‌ها یا آرایش سوپاپ‌ها توجه داشته باشند. در ادامه، انواع سرسیلندر خودرو را نام می‌بریم.

  • سرسیلندر ال نود
  • سرسيلندر پژو 206 تيپ 5 يا همان سرسيلندر tu5
  • سرسيلندر پژو 206 تيپ 2 يا همان سرسيلندر tu3
  • سرسیلندر پژو ۴۰۵
  • سرسیلندر تیبا
  • سرسیلندر نیسان کاربراتور و انژکتور
  • سرسیلندر سمند
  • سرسیلندر پیکان
  • سرسیلندر روآ

برای بررسی قیمت سرسیلندر پژو یا سایر خودروها، مي تونيد از وبسايت www.aria-part.ir مشاهده كنيد. قیمت این قطعات به معیارهای مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال قیمت سرسیلندر پراید کامل، از سرسيلندر لخت آن هزینه بیشتری دارد. زیرا وقتی سرسیلندر کامل را خریداری می‌کنید، تجهیزات دیگری چون سوپاپ و میل سوپاپ را هم تحویل می‌گیرید، اما با خرید سرسيلندر لخت، تنها خود سرسیلندر را تحویل خواهید گرفت. البته لازم به ذكر است مجموعه سرسيلندر خودرو نيازي به آب بندي ندارد و خود شركت تيون آپ آن را آب بندي كرده است.

هنگام خرید، باید به تمام جزئیات توجه داشته باشید تا محصول درست را انتخاب کنید. در صورت نیاز به راهنمایی برای انتخاب محصول، از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با ما تماس بگیرید. کارشناسان آریاپارت، راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه می‌دهند.

وظیفه سرسیلندر خودرو

اولین و مهم‌ترین وظیفه سرسیلندر، انسداد محفظه احتراق و فراهم کردن یک فضای بسته متراکم برای ترکیب سوخت و هواست. این قطعه با توجه به ساختار موتور خودرو، در قسمت بالا یا پایین بلوک سیلندر قرار می‌گیرد و به کمک واشر سرسیلندر، محفظه احتراق را می‌بنند. در نتیجه انفجار به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد و موتور خودرو عملکرد درستی خواهد داشت.

سرسیلندر همچنین وظیفه روان‌کاری مداوم سیلندر را برعهده دارد. اگر بخش‌های متحرک بلوک سیلندر به خوبی روغن‌کاری نشده باشند،‌ حرکت روانی نخواهند داشت. در نتیجه موتور نرم کار نمی‌کند و ممکن است بعد از مدتی بسوزد.

خرابی سرسیلندر خودرو

سرسیلندر خودرو یکی از پرکارترین قطعات موتور است. به همین دلیل با گذشت زمان خراب می‌شود و مشکلاتی مثل خوردگی،‌ تاب‌خوردگی یا ترک پیدا می‌کند. اگر این مشکلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف نشوند، به سایر قسمت‌های موتور آسیب جدی می‌رسانند. در مقاله «علت و علائم خرابی سرسیلندر» به صورت کامل درباره مشکلات این قطعه توضیح داده‌ایم و بهترین زمان تعویض یا تعمیر آن را نیز مطرح کرده‌ایم.

بهتر است بعد از گذشت چند سال، برای خرید سرسیلندر اقدام کنید و این محصول را از برندهای معتبر بخرید. به عنوان مثال قیمت سرسیلندر تیون آپ،‌ تاحدودی بیشتر از برندهای ناشناخته است. اما محصولات این برند کیفیت بالایی دارند و خاطر شما را از بابت عملکرد خوب این قطعه، آسوده می‌کنند.

خرید سرسیلندر خودرو از فروشنده لوازم یدکی عمده

کیفیت سرسیلندر یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای خرید این محصول باید به آن توجه داشته باشید. با خرید این محصول از یک فروشگاه معتبر، می‌توانید نمونه‌های اورجینال بهترین برندها را بخرید. در صورت خرید باکیفیت‌ترین سرسیلندر خودرو و رعایت نکات مراقبتی، این محصول حدود ۵ سال بدون مشکل کار می‌کند و نیازی به تعمیر هم نخواهد داشت.

برای خرید لوازم یدکی خودرو مانند سرسیلندر، به یک فروشگاه معتبر در این زمینه نیاز دارید. در آریاپارت امکان خرید لوازم یدکی عمده و تک و استعلام قیمت محصولات مختلف وجود دارد. برای خرید سرسیلندر از بهترین برند با کیفیت اورجینال، وارد فروشگاه آریاپارت شوید و محصول مورد نیازتان را سفارش بدهید. ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن،‌ آنچه که نیاز دارید را به دستتان می‌رسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *