آریا پارت که به صورت تخصصی فروشگاه سرسیلندر می باشد به بررسی و مقایسه ی موتور های EF7 و TU5 پرداخته است. این دو موتور که از بهترین موتور های شرکت ایرانخودرو می باشد از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.خر یک دارای ویژگی ها و مزایا و معایبی می باشند که در ادامه ی مطلب به مقایسه موتور tu5 با ef7 را بررسی و نقد می کنیم.

موتور TU5 و معرفی دقیق آن

موتورهای TU5 یکی از موتورهای چهار سیلندر مجموعه TU PSA هستند. از این موتورها به عنوان جایگزین موتورهای مجموعه XPSA استفاده شد. موتورهای TU5 بنزین‌سوز هستند و به طور گسترده در ماشین‌های پژو و سیتروئن استفاده شده‌اند.

موتور TU5 که 4 سیلندر می باشد یکی از مجموعه های تیو پی اس ای یا (TU PSA) می باشد.در گذشته از موتور های XPSA استفاده می شد که جایگزین آن شد. این موتور که با مصرف سوخت بنزین کار می کند در خودروهای فرانسوی پژو و زانتیا استفاده می شود.

این موتور 16 سوپاپ می باشد که دارای قدرت 109 اسب بخار می باشد. مدرن پیشرفته ی آن 122 اسب بخار است. حجم آن نیز 1587 سانتیمتر مکعب است که اغلب در خودروهایی استفاده می شود که در مسابقات اتومبیلرانی شرکت می کنند.

موتور TU5 را همه با خودروی پژو 206 میشناسیم که شرکت ایرانخودرو آن را با مدل خود تولید کرد و بعد از مدتی در خودروهای دیگر استفاده نمود. از جمله خودروهایی که دارای موتور تی یو فایو می باشند عبارت اند از: پژو 405 ، پژو پارس ، رانا ، پژو 206 SD و سمند ال ایکس صادراتی .

موتور تیو 5

موتور TU5

مزایای موتور TU5

این موتور که می توان به عنوان موتور خوب در ایران نام برد دارای قدرت بالایی می باشد. همچنان صدای کم آن و شتاب بالا بسیار به چشم می خورد. مصرف پایین آن و همچنین قیمت به نسبت پایین آن دلیل محبوبیت آن می باشد. برای خرید آنلاین سرسیلندر 206 تیپ 5 کلیک کنید.

مشخصات فنی موتور TU5

حجم موتور: 1587 سی‌سی

تعداد سیلندر: 4

نسبت تراکم: 10.5

قدرت موتور: 110 اسب بخار در 5800 rpm

حداکثر گشتاور: 142 نیوتن متر در 4000 rpm

سیستم انژکتوری چندنقطه‌ای با پاشش الکترونیکی

نوع سوخت: بنزین با اکتان 95

تعداد سوپاپ: 16

سیستم احتراق: احتراق داخلی (جرقه‌ای)

استاندارد حد آلایندگی: یورو 3

سیستم سوخت: انژکتوری

حداکثر سرعت: 190 km/h

شتاب صفرتا 100 کیلومتر: یازده ثانیه در خودرو پژو 206 با وزن‌ 2504 Kg

برای خرید لوازم یدکی 206 می توانید کلیک کنید.

مزایای موتور 206 تیپ 5

موتور 206 تیپ 5

موتور سمند ملی EF7 و مشخصات آن

موتور ملی یا موتور EF7، موتور چهار سیلندری است که توسط شرکت ایران‌خودرو تولید شده است و از اوایل سال 2008 تا کنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت ایران‌خودرو برای تولید موتور ملی از تیم طراحی و تولید F.E.V GmbH کشور آلمان کمک گرفته است. این موتور دوگانه‌سوز است و هم با گاز طبیعی و هم با بنزین کار می‌کند

موتور ملی که همان موتور EF7 می باشد دارای چهار سیلندر می باشد که تولید شده ی شرکت ایرانخودرو می باشد. این موتور که در خودروی سمند برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت از کشور آلمان کمک گرفته شد. این موتور قابلیت دوگانه سوز شدن را دارد که هم با گاز CNG و هم با بنزین کار می کند.

موتور ای اف سون

موتور سمند ای اف سون

مزایای موتور EF7

این موتور جز بهترین موتورهای قابل استفاده در ایران می باشد که استاندارد های لازم را دارد. این موتور رتبه ی سوم را در بین موتور های دوگانه دارد که در موارد زیر به آن اشاره می شود:

از ویژگی های آن مصرف سوخت پایین و توان بالا و گشتاور بالا و همچنین در روشن شدن موتور در حالت گاز در هوای سرد را دارد. همچنین نیازی به فیلر گیری سوپاپ ها نمی باشد. موتور EF7 صدای کمی دارد و دارای استاندارد های لازم برای آلایندگی ها را دارد. قیمت سرسیلندر سمند ef7 دوگانه سوز با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در آریا پارت امکان پذیر می باشد.

مشخصات فنی موتور EF7

تعداد سیلندر: 4 سیلندر خطی

حجم موتور: 1648 سی‌سی

نوع سوپاپ: میل‌سوپاپ بالاسری

نسبت تراکم: 11 به 1

سیستم خنک‌سازی موتور: خنک‌سازی آبی

سیستم سوخت: سوخت‌رسانی انژکتوری

سر سیلندر: آلومینیومی

بلوک سیلندر: چدن

گشتاور: ۱۵۵ نیوتن متر (۱۱۴ پوند-فوت) – ۲۱۵ نیوتن متر (۱۵۹ پوند-فوت)

قدرت خروجی: ۱۱۴ اسب بخار متری (۸۴ کیلووات) – ۱۵۵ اسب بخار متری (۱۱۴ کیلووات)

مزایای موتور EF7

مقایسه موتور tu5 با ef7

مقایسه موتور tu5 با ef7

در اين قسمت به مقايسه ي موتور ef7 و tu5 مي پردازيم. موتور های ای اف سون و تیو فایو در خودروهای اقتصادی و بصرفه استفاده می شود. موتور TU5 دارای شتاب بالایی می باشدکه توان خورجی بالا و استهلاک کم آن سبب شده است خیلی ها از خودروهای دارای این موتور خریداری کنند. بهتر است بدانیم از نظر ساختار این دو موتور شباهت های زیادی بهم دارد اما موتور EF7 برای دوگانه شدن مناسب تر است.

در واقع، اگر قصد خرید خودرویی دوگانه‌سوز دارید، بهتر است ماشین‌هایی که موتور ای‌اف7 دارند را انتخاب کنید. با این حال، برخی از خریداران از مشکلاتی که در سیستم برق این موتور ایجاد می‌شود، شکایت دارند. علاوه بر این، پیدا کردن قطعات یدکی موتور EF7 کمی دشوار است و مشتریان نمی‌توانند به سادگی و با مراجعه به هر فروشگاه لوازم یدکی قطعات موردنظر خود را پیدا کنند.

امروزه با بالا رفتن قیمت سوخت بنزین در جهان، خودروهایی که دوگانه می باشند بسیار بصرفه تر است. به همین دلیل برای این منظور خودروهایی که دارای موتور EF7 می باشند انتخاب بهتری می باشد. از موتور TU5 برای خودروی 206 استفاده می شود و موتور EF7 برای خودروی سمند استفاده می شود.

یک یاز مشکلات رایج موتور ای اف سون سیستم برقی آن می باشد و همچنین خرید لوازم موتور EF7 دشوار تر است. برای مشاهده ی لیست قیمت لوازم یدکی سمند ef7 می توانید اینجا کلیک کنید.

اما موتور تیو فایو در خودروهایی که وزن بالایی دارند عملکرد خوبی ندارند و از توان و قدرت کمتری برخوردار هستند. که از نظر فنی ای اف سون برتری بیشتری دارد.

معایب موتور TU5

از جمله مایب این موتور صدای نا مشخص آن و کارکردن ناپایدار آن و همچنین سیستم سوخت و توزیع آن ضعیف است. این موتور در دور موتور بالای چهار هزار دچار مشکل می شود و همچنین در تعویض روغن آن باید دقت بالایی صورت گیرد.

معایب موتور EF7

و اما معایب این موتور هزینه ی تعمیر بالای آن و سخت پیدا شدن قطعات آن و همچنین نبودن مکانیک های متخصص این موتور از جمله ایرادات آن می باشد. دسته موتور های آن نیز از کیفیت پایینی برخوردار هستند.

موتور ef7 یا tu5

در این مقاله که توسط فروشگاه آنلاین لوازم یدکی آریا پارت تهیه شد به معایب و مزایای دو موتور معروف و محبوب TU5 و EF7 پرداخته شد.این دو موتور ممکن است در هرخودرویی قابل استفاده باشد اما بکارگیری آن ها در موتور های مناسب نیز در عملکرد آن ها نیز تاثیر دارد. اگر متخصصین آریا پارت بخواهند برتری یکی از آن ها را بیان کند موتور EF7 بهتر است که در مقاله به مزایای آن نیز گفته شد. موتور ef7 یا tu5 سوال خیلی ها است که هر کسی با توجه به مقیاسی که خودش دارد و نظر شخصی اش در مورد بهتر بودن هر یک نظر می دهند.

اگر شما هم دارای خودروهایی که از این دو موتور استفاده می شوند می باشید از تجربیات خودتان برای ما بنویسید و همچنینی شما هم می توانید نظر خودتان را بیان کنید.

تهیه شده توسط وبسایت www.aria-part.ir

5 دیدگاه در “مقایسه موتور tu5 با ef7

  1. ممنون از مقاله خوبتون

    1. heisenberg گفت:

      تشکر میکنم از نظر و لطفیتون.

  2. AMIRALI[TU5] گفت:

    خوب بود ولی من فکر کنم موتور TU5 بهتره

  3. ناشناس گفت:

    موتور k4mرنو هست نهtu5

    1. heisenberg گفت:

      بله دقیقا. کجای مقاله این اشتباه گفته شده؟ لطفا مشخص کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *