احتمالا زیاد از تعمیرکارها شنیدهاید که ماشین هم مثل بدن انسان است و برای خوب کار کردن، باید همه اعضای آن سالم باشد. البته سلامت بعضی از قطعات،اهمیت بیشتری نسبت به سایرین دارد. رانندهها باید نشانههای خرابی قطعات را بشناسند تا بتوانند پیش از آسیب بیشتر به خودرو، آن را به تعمیرکار برسانند. خرابی سرسیلندر یکی از مهمترین مشکلاتی است که نشانههای منحصر به فردی دارد و برای تشخیص آن باید دقت بالایی داشته باشید. در این مقاله، این مشکل خودرو را بررسی میکنیم. همچنین درباره روشهای تعمیر صحبت میکنیم و توضیح میدهیم که در صورت علائم خرابی سرسیلندر خودرو ، باید این قطعه را تعویض کنید یا نه.
سرسیلندر چیست؟
سرسیلندر یکی از مهمترین قطعات موتوری ماشین است که در موتورهای درونسوز وجود دارد و زمینه ترکیب سوخت و هوا و احتراق را فراهم میکند. سرسیلندر در بخش بالایی سیلندر قرار میگیرد. این قطعه به صورت مداوم در معرض فشار هوای گرم قرار دارد و باید با سرعت زیادی به سمت بالا و پایین حرکت کند. بنابراین برای عملکرد درست این قطعه، به آلیاژی مقاوم و در عین حال سبک نیاز است. در حال حاضر، محصولات موجود در بازار عموما با آلیاژهای چدن و آلومینیوم تولید میشود. این قطعات معمولا ۵ سال عمر مفید دارند. البته بهتر است برای خرید لوازم یدکی از فروشگاه معتبر اقدام کرد.
سرسیلندر چیست؟
سرسیلندر چگونه آسیب می بیند؟
مشکلات سرسیلندر را میتوان به سه دسته تقسیم کرد. علت بروز این مشکلات مشترک است و وابسته به شرایط خودرو، یکی از آنها رخ میدهد. در ادامه هرکدام از انواع خرابی سرسیلندر را توضیح میدهیم.
۱. خوردگی
علت خوردگی سیلندر، بیتوجهی به سیستم خنککننده خودرو و سرویسهای منظم آن است. این نوع خرابی با چشم هم دیده میشود. خوردگی سیلندر حالتی شبیه به زنگ زدگی دارد و اگر خیلی شدید باشد، ممکن است حفرههایی هم در قطعه دیده شود.
۲. ترک خوردن
خرابی سرسیلندر به دلیل ترک، گاهی با چشم هم قابل تشخیص است. اما گاهی ترکها آنقدر ریز هستند که تنها افراد متخصص با ابزارهای مخصوص میتوانند متوجه وجود آنها شوند. روش دیگری که برای تشخیص ترک وجود دارد، استفاده از تست رنگ است. البته برای این کار به اسپریهای رنگ مخصوص نیاز است که در بازار ایران، به سختی پیدا میشود.
۳. تاب خوردگی سرسیلندر
این مشکل با چشم قابل تشخیص نیست، زیرا زاویه و اندازه سرسیلندر به اندازه کمتر از میلیمتر تاب برمیدارد و همین تفاوت جزئی باعث اختلال در عملکرد آن میشود. تعمیرکاران برای تشخیص این مشکل از خطکشها و فیلرهای مخصوص استفاده میکنند. در صورتی که میزان تابخوردگی سرسیلندر کمتر از ۵ صدم میلیمتر باشد، قابل چشمپوشی است. اما اگر بیشتر از این مقدار باشد، باید برای کفتراشی و تعمیر آن اقدام کرد.
خرابی سرسیلندر خودرو
علائم خرابی سر سیلندر خودرو
هنگامی که مکانیک سرسیلندر ماشین را برای تعمیر باز میکند، ابتدا باید تشخیص دهد که ایراد از کجاست و در مرحله بعد آن را تعمیر کند. از آنجایی که تعمیر قطعات خودرو، هزینه بسیاری دارد، بهتر است تعمیرکار، ایراد را به درستی تشخیص بدهد و آن را تعمیر کند. در صورت تشخیص اشتباه، احتمالا صاحب ماشین مجبور میشود مدتی بعد، دوباره از نو برای تعمیر سرسیلندر هزینه کند.
هرکدام از انواع خرابی سرسیلندر، نشانههای مخصوص به خودشان را دارند و تعمیرکاران حرفهای این نشانهها را تشخیص میدهند. برای اطلاعات بیشتر، در ادامه به مهمترین علائم خرابی سرسیلندر اشاره میکنیم:
- قاطی شدن آب و روغن،
- دیر روشن موتور و ریپ زدن ماشین هنگام حرکت،
- گرم شدن بیش از حد موتور،
- خروج بخار آب از اگزوز،
- خروج روغن و دود سیاه از اگزوز،
- بد کار کردن خودرو،
- شنیدن صدا از داخل موتور
- مشاهده بخار از درب ورودی روغن
- خامهای شکل شدن درب روغن موتور ماشین.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعد از تعمیر، باید از واشر سرسیلندرهای مخصوص استفاده کرد. این واشرها با نام واشر سرسیلندر تعمیری شناخته میشوند و ارتفاع بیشتری نسبت به نمونههای معمولی دارند تا دو میلیمتری که تراشیده شده را جبران کنند.
سرسیلندر را تعمیر کنیم یا تعویض؟ و از کجا بفهمیم سرسیلندر تعمیر چندمه؟
پاسخ به این سوال، گاهی به انتخاب شما بستگی دارد و گاهی نه! اگر سرسیلندر را بیشتر از 3 بار تعمیر کردهاید، دیگر جای تعمیر ندارد و باید به تعویض آن فکر کنید. اما در شرایطی که در ادامه توضیح میدهیم، بهتر است به جای تعویض و خرید سرسیلندر، به دنبال یک تعمیرکار حرفهای برای باشید تا تعمیرش کنید.
- ترمیم خوردگی سرسیلندر امکانپذیر است، اما در اغلب موارد ارزش ندارد. زیرا معمولا کانالهای داخلی هم خورده شدهاند و این بخشها غیرقابل ترمیم هستند. در نتیجه بعد از مدت کوتاهی سرسیلندر دوباره با مشکل مواجه خواهد شد.
- قیمت سرسیلندر ماشینهای لوکس خارجی، معمولا بسیار زیاد است. به همین دلیل صاحبان آنها تعمیر را به تعویض ترجیح میدهند.
- اگر خودروی کلاسیک دارید که قطعات آن به سختی در بازار پیدا میشود، احتمالا نمیتوانید این قطعه را پیدا کنید. پس سرسیلندر خراب را تعمیر کنید.
اگر تصمیم به تعویض سرسیلندر گرفتید، باید این محصولات اصلی برندهای معتبر را بخرید تا از محصولی باکیفیت استفاده کنید که به ماشین آسیب نمیرساند و عمر مفید استاندارد دارد. تنها راه موجود برای تشخیص اصالت برند محصول، خرید از یک فروشگاه معتبر است. برای مشاهده لیست قیمت سرسیلندر درجه یک با گارانتی معتبر، روی لینک کلیک کنید. ما باکیفیتترین قطعات یدکی خودرو را با قیمت مناسب به شما ارائه میدهیم.
علت کوتاه شدن عمر سرسیلندر ماشین
قطعات موتوری ماشین، طول عمر خودشان را دارند و بعد از مدتی باید تعمیر یا تعغویض شوند. اما اگر از ماشین مراقبت کنید و سرویسهای لازم را انجام بدهید، طول عمر قطعات آن بیشتر خواهد شد و هزینه کمتری برای تعمیر میپردازید.
در ادامه به مهمترین عواملی که باعث خرابی زودهنگام سرسیلندر میشوند، اشاره میکنیم.
- بیتوجهی به انجام سرویسهای منظم برای سیستم خنککننده خودرو
- زود خاموش کردن ماشین هنگامی که موتور داغ باشد
- حرکت کردن از حالت ایستا زمانی که موتور سرد باشد
- راندن ماشین با گاز مرده برای مدت طولانی
- فشار آوردن به خودرو برای مدت طولانی
- به موقع تعویض نکردن روغن
کلام آخر
در این مقاله به خرابی سرسیلندر پرداختیم و علتهای آن را بررسی کردیم. ضعیف شدن سرسیلندر خودرو که از خرابی آن ناشی میشود، در ابتدا قدرت موتور را کاهش میدهد و مشکلات جزئی ایجاد میکند. اما در صورت بیتوجهی، خسارتهای جبرانناپذیری مانند آب و روغن قاطی کردن به دنبال دارد.
اگر با توجه به شرایط، به سرسیلندر جدید نیاز دارید، میتوانید برای خرید سرسیلندر انواع خودروهای ایرانی از آریا پارت اقدام کنید. این مجموعه عرضهکننده قطعات موتوری ماشین به صورت عمده است و این محصولات را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت به فروش میرساند. برای ثبت سفارش، با کارشناسان پشتیبانی ما تماس بگیرید. این مجموعه همچنین قیمتهای پیشنهادی جذابی برای همکارانی که خرید عمده دارند، ارائه میدهد.
سوالات متداول
۱. از کجا بفهمیم سر سیلندر تعمیر چندمه؟
واشر سرسیلندرهایی که در هر بار تعمیر به کار میروند، متفاوت هستند. با دقت به این مسئله متوجه میشوید که این قطعه برای بار چندم تعمیر میشود.
۲. علت خوردگی سرسیلندر چیست؟
کاهش سطح روغن، خرابی در سیستم خنککننده خودرو و افزایش بیش از حد دمای موتور، این مشکل را ایجاد میکند.
سلام از اینکه وقت میگذاریدوجواب میدهیدواز خرابی وهزینه بیشتر برای صاحبان خودروجلو گیری میکنید کمال تشکر را دارم و امیدوارم مشکلات شماهم به لطف خداوند حل و سلامتی باشدبراتون انشاالله