هزینه لوازم یدکی خودروهای داخلی و خارجی در ایران بسیار زیاد است و اکثر رانندهها حداقل یک بار برای حل مشکلات خودرو، بخشی یا همه پساندازشان را خرج کردهاند. هزینه تعمیرات معمولا مناسبتر از تعویض قطعات است. به همین دلیل رانندهها به دنبال این هستند که تا حد امکان قطعات موجود روی خودرو را تعمیر کنند و به دنبال تعویض نروند. سرسیلندر یکی از مهمترین اجزای ماشین است که سلامت و عملکرد درست آن برای کارکرد صحیح موتور خودرو، اهمیت بسیاری دارد. از آنجایی که قیمت سرسیلندر برای خودروهای مختلف بالا است، بسیاری از رانندهها هنگام خرابی این قطعه از روش کف تراشی سرسیلندر استفاده میکنند.
کف تراشی اگر در موقعیت درست و توسط فرد حرفهای انجام شود، مشکل این قطعه را حل میکند و دیگر نیازی به تعویض وجود نخواهد داشت. اما اگر سرسیلندر خودرویی به تعویض نیاز داشته باشد و به جای آن، کفتراشی شود، احتمالا بعد از مدتی با آسیب جدیتر به تعمیرگاه باز خواهد گشت! در این مقاله آنچه نیاز است درباره کف تراشی بدانید را توضیح میدهیم تا متوجه شوید این کار به چه دلیل انجام میشود و چطور سرسیلندر را تعمیر میکند.
عوامل و علائم سوختن واشر سرسیلندر خودرو
منظور از کف تراشی سرسیلندر چیست؟
سرسیلندر یکی از قطعات مصرفی خودروست که به مرور زمان دچار فرسایش میشود. انواع خرابی سرسیلندر شامل تاب خوردن، ترک خوردن و خوردگی این قطعه است. کف تراشی به معنی ساییدن بخش آسیب دیده این قطعه با دستگاههای مخصوص است که مشکلاتی چون تاب خوردگی را از بین میبرد و عملکرد قطعه را به حالت عادی برمیگرداند. با این کار دیگر نیازی به خرید سرسیلندر نو و تعویض آن نیست. البته باید دقت داشته باشید که کف تراشی همیشه امکانپذیر نیست و اگر قطعهای چند بار کف تراشی شده باشد، باید تعویض شود.
با تراشیدن سرسیلندر، فضای احتراق کوچکتر میشود. در نتیجه سوخت و گاز موجود در محفظه احتراق متراکمتر میشود و این مسئله، قدرت موتور را افزایش خواهد داد. البته اگر کف تراشی به صورت غیر استاندارد و بیش از اندازه انجام شود، انفجارهای مخربی در موتور خودرو رخ میدهد که نه تنها نیروی پیشرانه را افزایش نمیدهد، بلکه قطعات داخلی موتور را هم با مشکل مواجه میکند.
هنگام کف تراشی، چند میلیمتر از سرسیلندر از بین میرود. به همین دلیل باید واشر سرسیلندر را هم تعویض کرد. واشرها انواع مختلفی دارند. هرچقدر دفعات کف تراشی سرسیلندر بیشتر باشد، باید از واشرهایی با ضخامت بیشتر استفاده کرد. هر زمانی که بخواهید واشر سرسیلندر تهیه کنید باید به آن دقت کنید که واشر سرسیلندر تعمیر چندم خرید کنید! به عنوان مثال اگر تعمیر اول یا سرسیلندر نو باشد واشر سرسیلندر استاندارد یا تعمیر اول خریداری شود و در صورت دفعات دوم و سوم تعمیر دوم و سوم تهیه میکنیم.
مزایا و معایب کف تراشی سرسیلندر
مهمترین مزیت کف تراشی این است که میتوانید با هزینه خیلی کمتر از تعویض، مشکلات خودرو را حل کنید. راننده خودروهای خاص یا ماشینهایی که هنوز سرسیلندر فابریک روی آنها نصب است، کف تراشی را به تعویض ترجیح میدهند. زیرا نوع فابریک سرسیلندر یا لوازم یدکی ماشین خاص یا در بازار وجود ندارد یا قیمت آنها بسیار زیاد است.
کف تراشی همیشه بهترین گزینه برای تعمیر سرسیلندر نیست و معایبی هم دارد که باید به آنها توجه داشته باشید:
- این روش همیشه مشکل را حل نمیکند. سرسیلندری که بیش از ۳ بار تراش خورده باشد، به محض وارد شدن کوچکترین فشار یا افزایش دمای موتور، آسیب میبیند و دیگر امکان تعمیر آن وجود نخواهد داشت.
- میزان تراش این قطعه اهمیت بسیاری دارد؛ اگر کف تراشی کمتر از حد نیاز باشد، ایرادهای سرسیلندر برطرف نمیشود و اگر بیشتر از حد نیاز انجام شود، احتراق مخرب خواهد شد و قدرت موتور کاهش پیدا میکند. به همین دلیل تنها افراد متخصص و باتجربه میتوانند کف تراشی را مطابق با استاندارد انجام بدهند.
- در هر بار کف تراشی، باید واشر سرسیلندر را هم تعویض کرد.
- اگر این قطعه بیش از حد کفتراشی شود، در دور موتور بالا، دمای موتور را تا حد زیادی افزایش میدهد و حتی ممکن است باعث سوختن واشر سرسیلندر شود.
- موارد بالا جز معایب کف تراشی سرسیلندر می باشد که به آن پرداخته شد.
تعداد دفعات کف تراش سرسیلندر
مکانیکها بعد از باز کردن موتور خودرو و بررسی سرسیلندر، متوجه مشکلات موجود در آن میشوند و تشخیص میدهند که آیا امکان کف تراشی سرسیلندر وجود دارد یا خیر. در حالت معمول، هر سرسیلندر بین دو الی سه بار، کف تراشی میشود. اما در برخی موارد، تعمیر آن به صرفه نیست. مثلا اگر میزان تابخوردگی بیشتر از حد مجاز باشد، حتی در صورت کف تراشی، بعد از مدت کوتاهی، دوباره تاب خوردگی قطعه افزایش پیدا میکند و نیاز به تعویض خواهد داشت. در نتیجه مکانیک از همان ابتدا به شما اعلام میکند که تعویض بیشتر از تعمیر صرفه اقتصادی دارد. تعداد دفعات تراش سرسیلندر بهتز است یک بار باشد. اما تا دو الی سه بار هم تراش سرسیلندر اتفاق می افتد. اما با هر بار کف تراش سرسیلندر ضعیف تر می شود.
بررسی سرسیلندر با کیفیت و عوامل تعمیر سرسیلندر خودرو
از کجا بفهمیم سرسیلندر تعمیر چندمه؟
از کجا بفهمیم سرسیلندر تراش چندمه؟ اگر تخصصی در زمینه مسائل فنی و لوازم یدکی خودرو ندارید، پاسخ به این سوال برای شما سخت خواهد بود. افراد حرفهای معمولا با نگاه کردن به این قطعه یا استفاده از خطکشهای مخصوص، متوجه میشوند که سرسیلندر چند بار تراش خورده است.
روش دیگری که برای تشخیص این مسئله وجود دارد، نوع واشر سرسیلندر است. همانطور که گفتیم، این واشرها در ضخامتهای مختلف تولید میشوند تا بعد از هربار کف تراشی، ضخامت از دست رفته سرسیلندر را جبران کنند. مکانیکها با توجه به ضخامت واشر، تشخیص میدهند که سرسیلندر چند بار کف تراشی شده است.
هزینه کف تراشی سرسیلندر
هزینه کف تراشی سرسیلندر به معیارهای مختلفی که در ادامه نام میبریم، بستگی دارد. سرسیلندر چند بار کف تراشی میشود؟ این سوالی است که برای خیلی ممکن است پرسیده شود و جوابش را نداند.
- نوع خودرو
- تعداد دفعات کف تراشی
- جنس سرسیلندر
- طول عمر سرسیلندر
- تخصص تراشکار (هرچقدر تکنسینی که روی ماشین شما کار میکند، ماهرتر باشد، دستمزد بیشتری برای کف تراشی دریافت میکند.)
اگر علائم خرابی سرسیلندر را مشاهده کردید، خودروی خود را در کوتاهترین زمان ممکن به یک تعمیرکار حرفهای نشان بدهید. سپس با توجه به توصیههای او و هزینههای برآورد شده برای تعمیر یا تعویض قطعه تصمیم بگیرید که برای خرید سرسیلندر اقدام میکنید یا کف تراشی را ترجیح میدهید.
کلام آخر؛ کف تراشی سرسیلندر یا تعویض قطعه؟
در این مقاله اطلاعاتی درباره کف تراشی سرسیلندر ارائه دادیم. تصمیمگیری درباره تعمیر یا تعویض قطعه، در نهایت برعهده شماست. اما توصیه ما این است با یک مکانیک متخصص و باتجربه در این زمینه مشورت کنید تا او با توجه به شرایط خودروی خودتان، بهترین پیشنهاد را به شما ارائه بدهد.
در حالت کلی، کف تراشی برای خودروهایی که سرسیلندر فابریک دارند یا سرسیلندرشان به راحتی در بازار پیدا نمیشود، انتخاب مناسبتری است؛ مثلا این قطعه در ماشینهای کلاسیک، معمولا تعمیر میشود. اما اگر لوازم یدکی خودروی شما در بازار موجود است و سرسیلندر کنونی را حداقل دوبار تراش دادهاید، بهتر است برای خرید سرسیلندر و تعویض قطعه برنامهریزی کنید. مثلا در اغلب موارد خرید سرسیلندر نیسان کاربراتور نسبت به تعمیر چند باره آن، بهصرفهتر است.
اگر تصمیم به خرید سرسیلندر گرفتید، یک فروشگاه لوازم يدكي آنلاين که محصولات اورجینال را با بهترین قیمت ارائه میدهد، تمام آن چیزی است که نیاز دارید. مجموعه آریا پارت، نمایندگی مستقیم سرسیلندرهای برند تیون آپ در ایران است. مرکز اصلی آریا پارت در بازار چراغ برق بلوار ملت تهران قرار دارد، اما این مجموعه محصولاتش را با قیمت عمده به سراسر کشور ارسال میکند.
کف تراشی هزینه الکیه. سرسیلندر بخریم خیلی بهتره و مطمئن تره
بله درسته اما باید در نظر گرفته بشه که خیلی از سرسیلندر ها نو در بازار موجود نیست و مجبور به تعمیر آن هستیم.
ببخشید تراشکاری نوعی آفتابه خرج لحیم است مخصوصا اگر تراشکار مبتدی باشه مشکلات زیادی برای موتور ایجاد میکنه طوری که نگهداری ماشین سخت میشه
سلام و عرض ادب. صد در صد. با کف تراشی سرسیلندر ضعیف تر میشه.
من برا تقویت ماشین و تیونینگ سرسیلندر نو رو کف تراشی میکنم …بعضی از بزرگواران دیدگاهشون از کف تراشی چند سانتیمتره
داداش کار خوبی میکنی ولی حالا بسته به لوازم که داری بیشتر از ۱ میل اصلا کفتراشی نکن
سلام
من ماشینم واشر زد اما سوختگی شدید نداشت بعد از تراشکاری و کف تراشی یک قسمت از سر سیلندر رویه مشکی خورده علت چیست نگرانم با تشکر از راهنمایی شما
سلام ماشینم اولین بار است واشر سرسیلندر روزده آیا به تراشکاری صدرصد برده بشه یا خیر توضیح دهید ممنون میشم میخواستم بدونم اولین بار واشر سرسیلندر روزده باشه به تراشکاری برده بشه یا نه
با سلام و احترام. زمانی که واشر سرسیلندر زده میشه چه دفعه ی اول باشه چه دفعه ی چندم باید کف تراشی صورت بگیره و بعد از آن واشر سرسیلندر تعویض بشه. اگر زود اقدام نکنید خرجش بیشتر میشه و پیامد های بدتری رو داره.
سلام ماشینم دوباره واشر سر سلندر میزنه من جایی هستم که تراشکار نیست من چکار کنم آیا ببندم یا نه توی یه روستای دور افتاده سیستان و بلوچستان هستم امکاناتشان صفر آیا از چسب مزدا میشه استفاده کرد