اولین اتومبیل هایی که ساخته شد شکل و ساختار بسیارساده ای داشت و به مرور و گذشت زمان شکل تکامل یافته ای پیدا کرد و دیگر شبیه به خودروهای قدیمی نداشت و این امر باعث پیشرفت خودرو سازی شد .

پیشرفت خودرو از گذشته تا الان

در اولین خودرویی که ساخته شد در قسمت جلویی یک مخزن آبی قرار گرفته بود که آب جوش از بخار آب حاصل میشد . اولین خودرو توسط نیکولاس کوگنوت درسال 1770 در قرن هجدهم ساخته و تولید شد.

روند پیشرفت خودرو از گذشته تا الان

کارل بنز :

در سال 1886 در قرن نوزدهم کارل بنز یک مهندس خبره آلمانی اتومبیلی با سوخت بنزنین طراحی کرد وساخت . این کار پیشرفت چشمگیری در صنعت خودرو سازی به وجود آورد .

در اولین خودروهایی که ساخته شد و پیشرفت کرد مدل های متنوعی وجود داشت که بعضی ها موتورهایشان در عقب و بعضی ها در جلو بود.بعد از کلی امتحانت کردن موتور به این نتیجه رسیدند که اگر موتور در جلوی خودرو قرار داشته باشد، قدرت اتومبیل زیادتر ومصرف سوخت آن کمتر می شود .

در سال 1891 خودرویی ساخته شد که موتور این خودرو در زیر کاپوت و جلوی ماشین قرار داشت . بیشتر موتور خودرو با آب رادیاتور خنک میشد و با جعبه دنده کار و حرکت میکرد . این خودرو توسط پانهارد لواسور کشف و ساخته شد .

در این سال ها تعداد خودروهایی که ساخته میشد بسیار کم بود بنابراین به علت کم بودن تعداد خودرو و زیاد بودن و گران بودن قیمت آن هرکسی یک خودرو مستقل نداشت .

هنری فورد :

شرکت فورد توانست خودروهای بسیار زیادی نسبت به خودروهایی که وجود داشت را بسازد و روانه بازار کند . شرکت فورد این کار را در سال 1908 انجام داد و با این کار دیگر قیمت خودرو گران و زیاد نبود. قیمت آن بسیار کاهش یافته بود و مردم بیشتری میتوانستند خودرو داشته باشند .

موفقیت فورد زمانی حاصل شد که با الهام گرفتن از یک فروشگاه قصابی فهمید که می تواند خط تولیدی ابداع کند که هر کارگر به طور تخصصی بر قسمتی از مونتاژ اتومبیل کار کند. به این صورت هزینه آموزش به کارگران کاهش، کارآیی و سرعت عمل افزایش و نهایتاً روند توسعه بیشتر خواهد شد. پیش بینی فورد درباره ی خط مونتاژ در عمل نتیجه داد و از آن پس تا سال 1916 مدل تی 360 دلار قیمت داشت و سالانه نیم میلیون اتومبیل از این مدل تولید می شد .

در قرن نوزدهم استفاده کردن از اتومبیل زیاد شده بود و بیشترمردم دیگرازاتومبیل استفاده میکردند و تا آن زمان هم خودروهایی زیادی ساخته و روانه بازار شده بود و سازندگان اتومبیل ها هم افزایش یافته بود .

شرکت های زیادی در آمریکا تاسیس شدند که اتومبیل را به صورت انبوهی تولید میکرند تعداد این شرکت ها در آن زمان به تعداد 500 شرکت میرسید که همگی خودرو تولید میکردند . سرانجام در سال 1911 خودروهایی وارد بازار شد که نوع همچیزش با خودرو هایی که تولید شده بود فرق میکرد .

با بزرگ تر شدن شرکت ها و کمپانی های خودروسازی تولیدات اتومبیل هم راه جدیدی آغاز کرد و تولید خودرو شکل تازه ای به خود گرفت . سر انجام در سال 1900 واردات و صادرات خودرو شکل گرفت .

هم‌ زمان با اروپا و آمریکا، آسیایی‌ها نیز در مسیر توسعه قدم گذاشته و کارخانه‌های خودروسازی خود را برپاکردند . به عنوان مثال در سال 1937 شرکت تویوتا اولین خودروی خود را تولید کرده و به صنعت خودرو سازی وارد شد . اولین خودروی شرکت تویوتا توسط کیشیرو تویودا ساخته و عرضه شد .

مسابقات اتومبيل راني بيشترين تاثير را در رشد تکنولوژي اتومبيل و تجهيز شدن آنها داشت از جمله اين تجهيزات مي توان سيستم ترمز ، تايرها ، سوخت خودرو ، تعليق ، طراحي شاسي ، موتورها و چراغ را نام برد .

تحولات کلی خودرو :

ساخته شدن اولین صندلی قابل تنظيم در سال 1914

ساخته شدن اولین بخاری برای ماشین در سال 1917

ساخته شدن اولین چرخ دنده اتوماتیک در سال 1921

ساخته شدن اولین برف پاک کن برقی در سال 1922

نکته : از اواسط دهه 1330 کم کم ایران صاحب صنعت خودروسازی شد و با مونتاژ خودروهای خارجی و سپس با بومی کردن محصولات کشورهای دیگر توانست در این صنعت فعالیت کند .

چند مدل از بهترین خودرو های قدیمی ساخته شده :

1 – هنکوک اومنیبوس 2 – خودروی بخار گرنویل

3 – موتورواگن بنز 4 – هملفوگنن

5 – دیون باتن کوادریسایکل 6 – بالزر 1894

7 – لامارکز 8 – واگن دایلمر می‌باخ

9 – خودروی دوریا 10 – کاگنات فاردیر

جمع بندی پیشرفت خودرو :

امروزه مهم ترین موضوع این است که خودرویی طراحی شود که فضایی زیاد داشته باشد و درعین حال خودرو با کیفیت باشد.خودرویی با کیفیت است که قطعات مناسب و ساختا و شکل کلی مرغوبی داشته باد. نکته مهم در طراحی خودرو آن است که هدف از ساخت خودروی مورد نظر را مشخص کرده و بر همان اساس ساختار و قطعات مناسب برای آن در نظر گرفته شود . در این زمان تولید اتوموبیل جزو یکی ازنیازهای ضروری شده است. امروزه مردم از اتومبیل ها استفاده های زیادی دارند و خیلی کارها را با خودرو انجام میدهند پس شرکت های خودرو سازی با توجه به نیاز های مردم و استانداردهای بالا سعی خود را میکنند خودروهایی مرغوب تولید کنند تا به دست مردم برسانند .

اولویت برنامه ریزی و استراتژی شرکت های خودروسازی تولید اتومبیل خوب در عین حال با کیفیت است . این شرکت ها آسایش مصرف کنندگان و مشتری های خود را میخواهند بنابراین هرساله شاهد هستیم که تلاش میکنند تا صنعت خودرو سازی بهتر شود و پیشرفت کند تا سیستم تولید خود را به روز تر و کارآمدتر نمایند . شرکت ها در تلاش هستند که رضایت مشتری های خود را جلب کنند تا مشتری ها به آن ها اعتماد داشته باشند

به همین صورت با توجه به هدف و نیاز خاصی که مثل فضای داخلی، شکل خاص صندلی ها، کاپوت جلو و صندوق عقب، مخزن سوخت، شیشه ها، مدل سپرها و غیره وجود دارند طراحی و ساخت می گردند .

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو آریا ارائه کننده ی قطعات انواع خودروهای ایرانی و چینی و کره ای با قیمت مناسب.تنوع در برند و کیفیت بالا از تمایزات ما نیز می باشد. پیشرفت خودرو نیز باعث شده که قطعات اتومبیل ها نیز به مرور زمان پیشرفت بکند.

ثبت نام خودروهای وارداتی

بعد از کش و قوس های فراوان در کشور ایران که واردات خودرو ممنوع بود و شهروندان ایرانی فقط می توانستند از خودروهای داخلی استفاده کنند مجوز ورود این خودرو ها داده شد. اما باید بدانیم به همین راحتی نیست که هرکسی بتواند خودروی وارداتی خریداری کند. اول اینکه هر خودرویی که وارد کشور ایران می شود باید یکسری هزینه ها به دولت پرداخت کند و از طرفی با توجه به بالا رفتن ارزش دلار و پایین آمدن ارزش ریال، قیمت خودروهای خارجی روز به روز بالاتر می رود و امکان خرید خودروهای لوکس دنیا برای هر ایرانی بسیار سخت می شود. از طرفی با قانونی که گذاشته شده است هرکسی موظف است به صورت اینترنتی ثبت نام کند و در بورس خودرو مبلغی را واریز کند و بعد از قرعه کشی و برنده شدن می تواند خود را صاحب خودرو بداند. لازم به ذکر است که مبلغی که مشتری واریز میکند باید به صورت بلوکه در حساب بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *