آب و روغن قاطی کردن میتواند برای خودرو مضر باشد و همینطور برای شما هزینه های زیادی به وجود می آورد. موتور خودرو از جنس فلز و قطعات مکانیکی است به همین دلیل سیاری از قطعات در کنار یکدیگر کار میکنند . وقتی آب با روغن در خودرو قاطی میشود در اصطلاح میگویند آب روغن قاطی کردن . وقتی در خودرو دما بسیار بالا میرود وموتور خودرو خیلی داغ میشود واشر سرسیلندر میسوزد و خراب میشود . وقتی واشر سر سیلندر در اثر گرمای زیاد میسوزد خودرو آب و روغن قاطی میکند . البته هر وقت در آب رادیاتور خودرو مقداری روغن مشاهده کردید حواستان باشد چون در خودروی شما آب و روغن قاطی شده است . بیشتر آب و روغن قاطی کردن مربوط به واشر سرسیلندر است .
علت آب روغن قاطي كردن ماشين
یکی از دلایل آب و رو؛ن قاطی کردن، سوختن واشر سرسیلندر است. درواقع وظیفه ی واشر سرسیلندر آب بندی کردن سرسیلندر است که از جنس پلاستیک و فلز است. این قطعه از ورود آب به داخل سیلندر جلوگیری می کند و اجازه نمی دهد که داخل روغن آب مخلوط شود. در واقع این قطعه نقش بسیار اساسی و مهمی را دارد.
عوامل خرابی واشر سرسیلندر :
- جوش آوردن موتور
- کار نکردن فن خودرو
- به پایان رسیدن عمر واشر سرسیلندر خودرو
جوش آوردن موتور :
اگر رعایت نکنید و در مواقعی که هوا گرم است از خودرو مراقبت نکنید خودروی شما جوش می آورد . عوامل جوش آوردن آب رادیاتور میتواند موارد زیادی باشد.از جمله با فشار بالا گاز دادن و دیر دنده عوض کردن.زمان زیادی در ترافیک بودن.گرمای هوا و همچنین کمبود آب و یا نداشتن ضد یخ. و مواردی از قبیل کار نکردن فن خودرو و یا کولر گرفتن در زمان زیاد و یا سوراخ بودن رادیاتور خودرو.
کار نکردن فن خودرو :
اگر اینکار به درستی صورت نگیرد ، دمای موتور بالا میرود و خودروی شما جوش می آورد .
به پایان رسیدن عمر واشر سرسیلندر خودرو :
وقتی طول عمر واشر تمام میشود یا بهتر است بگوییم سوختن واشر سرسیلندر اتفاق صورت میگیرد و به درستی کار نمیکند و حتما باید تعویض گردد .
نشانه های آب روغن قاطی کردن :
- دیدن و مشاهده کردن آب در درب موتور خودرو یکی از نشانه های آب و روغن قاطی کردن است .
- وجود بخار در در موتور خودرو
- خودرو در سرما روشن نشود
- خارج شدن دود سفید از خودرو
- دیدن روغن در رادیاتور
- تغییر شکل لولههای متصل رادیاتور
- ماشین در حرکت است ولی رادیاتور خودرو همچان سرد است
- تمام مواردی که در بالا گفته شد درست است پس به آن ها توجه کنید و مراقب باشید خودروی شما آب روغن قاطی نکند .
اثرات آب و روغن قاطی کردن :
در صورت بروز اتفاق و شرایطی مجاری آب و روغن ترک برداشته و در نهایت موجب ترکیب و قاطی کردن آب و روغن موتور می شود که قابل تشخیص است .
به طور کلی هر دلیلی که منجر به خارج شدن آب یا روغن از مجاری مخصوص خود و نفوذ به کانال دیگری شود، باعث آب و روغن قاطی کردن موتور می شود . شایع ترین علت این مسئله به سوختن واشر سر سیلندر بر می گردد .
نکته : شایع ترین دلیل آب روغن قاطی کردن که شما داخل مخزن رادیاتور خود، روغن مشاهده کنید . به یاد داشته باشید که با مشاهده ی چنین حالتی به هیچ وجه نباید به حرکت خود ادامه دهید. زیرا در این صورت صدمات پرهزینه تری بر خودروی خود و البته جیبتان تحمیل کرده اید .
روال کار بدین ترتیب خواهد بود که همزمان با روشن شدن موتور، پرههای واترپمپ نیز به واسطه تحرک تسمه تایم یا زنجیر تایم شروع به . دوران میکنند و موجب گردش مایع خنککننده یا همان آب رادیاتور درون منافذ ویژه میشوند؛ بدین ترتیب گرمای موتور توسط آب موجود در منافذ بلوک سیلندر . جذب شده و از طریق رادیاتور به بیرون دفع میشود تا دمای موتور همواره در یک محدوده استاندارد (معمولا ۸۰ تا ۹۰ درجه) حفظ شود و به سلامت پیشرانه آسیبی وارد نگردد. لازم به ذکر است که روغن موتور نیز در فرایند خنکسازی پیشرانه تاثیرگذار خواهد بود .
وجود حباب در آب رادیاتور . کم شدن سطح آب . وجود لایه روغن رادیاتور.
تمام موارد بالا جزو مواردی مهم در سوختن واشر سرسیلندر و آب روغن قاطی کردن است .
کم شدن سطح آب :
وقتی آب موتور ناگهانی کم میشود و نشانه ای از خرابی های اعم از ترکین لوله هاو … نیست احتمال . دارد که واشر سر سیلندر دچار سوختگی یا خرابی شده است . چون که ، آب موتور خودرو به سوی منافذ دیگر مانند مجرای روغن و محفظه سیلندر حرکت نموده است و در حین احتراق سوخت ، همراه با دود به شکل بخار از موتور خارج می گردد .
وجود حباب در آب رادیاتور:
وقتی حباب های حاصل از فشار کمپرس سیلندر است حتما واشر سرسیلندر شما به مشکل بر خورده و در این شرایط باید تعویظ یا تعمیر گردد .
وجود لایه روغن رادیاتور :
چه درب رادیاتور موتور خودرو را در زمانی که موتور خودرو سرد بود باز نمودید، و متوجه شدید که لایه ای روغن بر روی سطح آب آن موجود است، حتم داشته باشید که واشر سر سیلندر، دارای نقص یا سوختگی گردیده است و روغن به درون محفظه آب رادیاتور نفوذ یافته است .
موارد اصلی پیش گیری کردن از قاطی شدن آب و روغن :
- همیشه از ضد یخ و مایع خنک کننده استفاده کنید
- حصول اطمینان از عملکرد صحیح و مناسب فن خنک کننده
- چک کردن پشت سر هم سطح آب رادیاتور
- تعویض به موقع و به هنگام روغن موتور
- انجام تست های دوره ای به منظور حصول اطمینان از درستی عملکرد رادیاتور و موتور خودرو
وقتی روغن با آب قاطی شده چه کنیم :
- خاموش کردن و توقف کردن سریع خودرو
- در رادیاتور خود رو به آرامی آب بریزد
- درب کاپوت را به منظور خنک شدن خودرو به آرامی باز کنید
- زدن تک استارت در هر چند دقیقه به گونه ای که خودرو روشن نگردد
- تماس گرفتن با تعمیر کار یا امئداد جاده ای
جمع بندی :
در حواستان باشد که آب و روغن در خودروی شما قاطی نشود چون میتواند مشکلات جدی درست کند و هزینه های زیادی برای شما بتراشد . اگر هم قصد تعمیر خودرو را در رابطه با قاطی شدن آبر و روغن دارید تعمیر کردن ماشین یا خودروی خود را به دست افراد ماهر بسپارید تا خودروی شما از این خراب تر نشود و مشکلات بیش تری پیش نیاید .
فروشگاه آریا پارت پخش کننده انواع سرسیلندر های خودرو با برند معتبر و با کیفیت سرسیلندر تیون آپ می باشد و همچنین قطعات موتور را نیز داراست.همچنین برای جلوگیری از واشر سوختن از واشر سرسیلندرهای با کیفیت نیز استفاده کنید.
برای دریافت لیست قیمت ها با ما تماس بگیرید.
خیلی مطالب خوب و مفیدی بود.جنس واشر سرسیلندر هم خیلی مهمه.
تشکر.بله همین طور هستش.اما دقت و چک کردن پیوسته ی خودرو از همه چی مهم تره…
ماشین اب روغن قازی کرده ولی ب راحتی استارت میخوره و امپر هم رد نمیکنه دلیلش چی میتونه باشه؟
چه واشر سرسیلندر جنس خوبی
واسه پراید خوبه؟
با سلام و احترام. معمولا واشر سرسیلندر مسی. البته این هم مهم هستش که تولید کجا هستش.
سلام
خودرو سمند که واشر بزنه چه مقدار حدودا هزینه تعمیرش هست
با سلام و احترام
بستگی به اجرت داره و اینکه نیازی به تعمیر داشته باشه یا باید قطعات نو خریداری کرد. اما حدودی 7 یا 8 میلیون تومان تا15 میلیون تومان.البته اگر موتور ماشین ای اف سون باشه بالای 20 تومن هزینه داره.
سلام دوستان،دیشب ماشینم سمند۸۶،امپر نکشید ،فن هم کارکرد،ولی داخل قالپاق موتور،اب روغن قاطی کرد،ولی کمپرس داخل رادیاتور نمیزنه،وروغن داخل رادیات نیست،ووقتی اب داخل رادیات میریزم کلا میره توموتور،علت چیه دوستان،ممنونم
با سلام و احترام
در این مورد حتما باید از نزدیک یک مکانیک ماشین رو ببینه و نظر بده.
سلام دوستان،دیشب ماشینم سمند۸۶،امپر نکشید ،فن هم کارکرد،ولی داخل قالپاق موتور،اب روغن قاطی کرد،ولی کمپرس داخل رادیاتور نمیزنه،وروغن داخل رادیات نیست،ووقتی اب داخل رادیات میریزم کلا میره توموتور،علت چیه دوستان،ممنونم
آب از کناره بوشها رفته داخل روغن
سلام در اثر سهلانگاری مقداری آب در مخزن روغن ریخته شد آیا میتوان خودرو را روشن کرد تا تعویض روغنی رفت؟
سلام من ماشینم پژوپارس مدل۹۰است ۴یا ۵سری دردوماه آب داخل روغن قاطی کرده آمپر هم بالا نمیاد چکارکنم سرسلندرا عوض کردم
با سلام و احترام
شاید دیگه سرسیلندر جواب نمیده تراش بخوره باید سرسیلندر نو بخرید. باز به یک مکانیک نشون بدید. شاید علتش چیز دیگه ای باشه.
سلام من ماشینم تیبا هس درب موتور رو باز میکنم حالت کره گرفته ،گیج روغن رو میکشم روغن شفاف هس و هیچ مشکلی نداره مخزن رادیاتورمم سطح ابش از ۲ ماه پیش تا الان ۱ لیوان اب کم کرده اخرین بارم ۱۰ روز پیش بود از خود شرکت سایپا روغنشو عوض کردم پیچ کارتلو فک فک کنم خوب نبستن یکم روغن میریزه
اگر کف ماشین بعد از پارک کردن روغنی مشاهده میکنید ایراد از پیچ کارتر می باشد. اما غیر از این باید به یک متخصص نشان بدهید.
سلام درجریان یک ماه دوبار آب روغن قاطی کردماشینم لازم به ذکر است ماشینم 405می باشد سر سیلندر واتر پمپ واشر دوبار عوض کردم باز هم درنشانه گر روغن قطره آب می بینم دلیل چی میتونه باشه و اینکه سرسیلندر نوهم دوبار تراش خورده ممنون میشم راهنمایی کنید
با سلام و احترام
دلایل زیادی داره که متخصص باید از نزدیک حتما ببینه. لازم است بدانید این اتفاق بسیار مهم است و بهتر است هرچه زودتر اساسی تعمیر شود.
با تشکر
سلام من یه پراید کاربرات 82 دارم آب روغن قاطی کرد تعمیرکار بازش کرد و گفت واشر نزده و احتمالا یا سرسیلندر یا سیلندر ترک ریز داره هر دو رو فرستادم تست تحت فشار انجام شد و تمام قطعات موتور مثل میل لنگ،شاتون،دسته شاتون،رینگ و پستان و… تعویض شد ولی پس از تحویل گرفتن ماشین و طی مسافت 10 کیلومتری آمپر کشید و دوباره آب روغن قاطی کرده.
اگه کسی میدونه لطفاً راهنمایی کنه
سلام ببخشید ماشین پرایده از من فقط صبح ها نگاه میکنم دور فول روغن مسکه زده ولی درب موتور هیچه گونه مسکه ای نزده علت چیه میشه از خرابی روغن باسه با داخل روغن موتور اب بوده
با سلام و احترام
اگر خامه ای شکله آب روغن قاطی کرده و باید سرسیلندر باز بشه. بهتره به مکانیک حتما نشون بدید. هرچی زودتر تعمیر بشه خرجت کمتر میشه.
اگر سوالی بود در خدمتیم.
قربان ماشین من ۴۰۵هست چند روزی بود احساس میکردم مقدار آب رادیات کم میشه امشب اتفاقی درب موتور باز کردم دیدم درب قالپاق خامی شکل هست ماشین روشن از سر قالپاق ک نگاه کردم دیدم روغن مشکی و اصلا شیری رنگ نبود…گیج هم ک چک کردم روغن رنگش مشکلی نداشت ولی بدنه گیج آب ب بدنه چسبیده بود..الارقم اینکه کمتر ی سال تعمیر شده سرسیلندر هم نو شده….بنظر شما ماشین واشر زده یا پیچ سرسیلندر شول باشه؟ن آمپر میکشه ن مشکل فن دارم.فقط تنها زمانی ک هرجا ماشین خاموش میکنم….و روشن میکنم چند ثانیه اول فن با سرعت بالا کار میکند..بعد چند ثانیه حالت عادی میشه….و فن دور کوند کار میکند……جسارتن میشه نظر بدید ممنون میشم
سلام از من پرایده ماشینم فقط صبح ها روی فول روغن مسکه زده روی درب موتور هیچ گونه مسکه تی نیست ایا میشه از روغن باشه که داخلش اب بوده
سلام تازه موتور تعمیر کردم پژو هست ۱ماه پیش ولی امروز دیدم داخل رادبات اب و زنگ و کف هست داخل موتور اب روغن قاطی کرده علت چیست واشر خرابه یا پیچ های سر سیلندر شل شده
با سلام و احترام
احتمالا مکانیک خوب نبسته و یا خوب تراش نخورده. حتما به مکانیک مراجعه کنید و خیلی سریع برای تعمیر آن اقدام کنید.
سلام ماشین من وانت روا موتور 89 هست داخل موتور آب است سرسیلندر عوض کردم باز قاطی داره علت از چی میشه لطفاً راهنمایی کنید
سلا م واحترام
با توجه به مشکل پیش آمده مورد را باید به مکانیک نشان بدهید.ممکن است مشکل سرسیلندر نباشد.
سلام.داداش فهمیدی مشگلش چیه ؟
سلام ببخشید ماشین من پژو ۴۰۵ هست ۲ماه هس واشر تعمیر کردم حدود یه ماه میشه که روغن قاطی رادیات میکنه ولی اب قاطی روغن نمیکنه
با سلام و احترام
درب روغن رو باز کنید و ببینید خامه ای شکل شده یا نه؟ و اینکه شما ضد یخ باید بریزید چرا آب خالی استفاده می کنید؟ بهتره از نزدیک یک مکانیک ماشین شما رو ببینه. اگر سوالی بود در خدمتم.
علت نشت روغن به داخل کانال آب اززیر واشر سرسیلندر هستش چون شکل کانال روغن با سوراخ روی واشر همخوانی ندارد این مشکل گاها در موتور های xu7پژو رخ میدهد باید واشر تعویض سوپاپ روغن نصب کنید مشک حل میشه
عیب از خنک کنند روغن هست فشار روغن بیشترازاب هست پس اب نفوذنمیکنه
سلام دوست عزیز ماشین داخل رادیاتور روغن هستش ولی صبح تک استارت روشن میشه دود سفید هم ندارد ماشین مثل ساعت کار میکنه علت چیه
مثال ماشین من ۴۰۵ مثل ساعت کار میکنه روغن اومده تو رادیات .اگه فهمیدی به منم بگو
یعنی واشر زده
ماشین رو تازه خریدم روز اول اینجوری نبود یعنی تو رادیاتور روغن نبود الان دومین روزه یه چیزی به رنگ قهوه که چربه روی سطح آب هستش
سلام ماشین وانت پیکان مدل89 روا موتور داخل روغن آب هست خیلی خرج کردم سرسیلندر نو گرفتم باز هم قاطی داره لطفاً راهنمایی کنید
با سلام و احترام
با توجه به مورد پیش آمده باید به یک مکانیک متخصص نشان بدهید.
سلام من پارس موتور معمولی دارم درب روغن خامه میبست آب کم میشد خیلی کم واشر عوض کردم رفع نشد دوباره واشر عوض کردم تراشکاری هم سیلندرانجام شد ولی بازهم رفع نشد مشکل چیه
باسلام خسته نباشید اتفاقا منم 405مدل 89دارم دقیقا همین جور مثل مال شما هست وهیچ کسی هم نمیدونه دلیلش چیه از بس رفتم تعمیرگاه دیگه خودم استاد شدم ولی به نظرم همچین چیزی فقط میتونه بخاطر وجود اب در روغنهایی که تو بازار هست باشه وگرنه من 16ساله 405دارم اولین بار هست چنین موردی میبینم وخیلی از ماشینها ایجور شدن
باسلام خسته نباشید اتفاقا منم 405مدل 89دارم دقیقا همین جور مثل مال شما هست وهیچ کسی هم نمیدونه دلیلش چیه از بس رفتم تعمیرگاه دیگه خودم استاد شدم ولی به نظرم همچین چیزی فقط میتونه بخاطر وجود اب در روغنهایی که تو بازار هست باشه وگرنه من 16ساله 405دارم اولین بار هست چنین موردی میبینم وخیلی از ماشینها ایجور شدن
سلام شب بخیر. ببخشید ماشینم دیدم توی آبش روغن زیاد اومده بود بردمش گفتن که واشر زده ماشینم هم کوییک هستش مدل ۱۴۰۰ هیچ امپر هم به یاد ندارم که کشیده باشه حتی زمانی مه واشر زده بود باهاش اینور اونور میرفتم امپر نمیکشید گفتم احتمالا سنسوش مشکل داره اینم گفتن عوض کردن برام. مکانیک بازش کرد واشر سر سیلندر رو عوض کرد. تراشکار هم چک کرد با خط کش گفت نیاز به تراش نداره. ماشین رو که بست بردمش سیستم رادیات رو شستن برام روغن هم شستم اما بازم حجم زیاد روغن بعد از رفتن یه مصافتی تقریبا صد کیلومتری دیدم. چند جا بردمش میگن کوییک واشر نمیزنه احتمالا از بلوک سیلندر هستش. حالا سوالم اینه که آیا میتونه از چیز دیگه ای هم باشه؟ که نخوام هزینه زیاد تعویض بلوک سیلندر کنم
سلام خودرو من کامیونت آمیکو است چند روزی است که آب وارد روغنش می شود واشر سرسیلندر را عوض کرده ایم سیلندر وسرسیلندر را تست کرده ایم باز هم مشکل حل نشده علت چیست
سلام چه واشر سرسیلندر خوبی برای نیسان دوگانه مدل۹۰ جنس خوب یک بار کف تراش رفته توی خوزستان که درجه بالای ۵۰ راهنمایی ام کنید