سرسیلندر جزء قطعات موتوری خودرو است و دقیقا در بالای موتور روی یک واشر نازک و مهم قرار گرفته،و به عبارتی این قطعه،قطعات بلوک سیلندر را کامل میکند.بلوک سیلندر مسیر حرکت پیستون ها را فراهم میکند،و سرسیلندرها محفظه احتراق پیستون ها را تأمین کرده و قطعاتی مانند سوپاپ ها،بادامک ها،و... بر روی آن نصب شده اند. بدلیل اینکه این قطعه جزء قطعات ریخته گری میباشد،معمولا از آلیاژ های آهن یا آلیاژ های آلومینیوم به دو صورت متفاوت ریخته گری یا تزریقی در قالب های خاص خودش ساخته میشود. بررسی سرسیلندر خودرو و خرید سرسیلندر خودرو به صورت لخت و کامل تیون آپ به مشتریان عرضه می شود.

سرسیلندر خودرو

آشنایی با سرسیلندر

 

انواع سرسیلندر بر اساس آرایش سوپاپ سرسیلندر و نوع خنک کننده موتور

موتور ها با توجه به آرایش سوپاپ سرسیلندر  به 4 دسته کلی تقسیم میشوند که این نکته در مورد این قطعه حائز اهمیت است و آن را به 4 دسته تقسیم میکند:

1)F HEAD: در موتور های F HEAD سوپاپ های دود بر روی بدنه سیلندر و سوپاپ های گاز بر روی سرسیلندرها قرار میگیرند،پس این مدل برای سوپاپ های گاز که منفذ و خروجی دارند مورد استفاده قرار میگیرد.

2)I HEAD: محفظه احتراق در موتور های  I HEAD بسیار کوچک طراحی شده اند تا تراکم مورد نیاز جهت مخلوط شدن گاز و سوخت تامین گردد.

3)L HEAD: در موتورهای مدل L HEAD،هر دو سوپاپ دود و گاز در یک طرف سیلندر قرار گرفته و روی آن سوار میشوند و هیچ ارتباطی با سرسیلندر برقرار نمیکنند.در نتیجه در مدل L HEAD خروجی یا منفذی که مربوط به سوپاپ ها باشد وجود ندارد.

4)T HEAD: داخل موتورهای T HEAD سوپاپ های دود و گاز در دو طرف سیلندر و جدا از هم قرار میگیرند.این سوپاپ ها بدلیل سوار شدن بر روی بدنه سیلندر نمیتوانند از سرسیلندر عبور کنند یا با آن ارتباط برقرار کنند،بنابراین این قطعه از خروجی مخصوص سوپاپ برخوردار نمیباشد.

زمانی که ماشین افت توان، لرزش موتور، جوش آوردن و بد روشن می شود و یا روغن سوزی اتفاق می افتد خرابی سوپاپ سرسیلندر علت آن می تواند باشد.

نوع دیگر سرسیلندرها بر اساس سیستم خنک کننده موتور طبقه بندی میشوند.

موتور خودرو به دلیل کابری که دارد،حرارتش بسیار بالا میرود و نیاز مبرمی به خنک کننده دارند که به دو دسته هوا خنک و آب خنک تقسیم میشوند،همینطور سرسیلندرها نیز بدلیل وظیفه و جایگاهی که در کنار محفظه احتراق دارند از این نیاز مستثنا نیستند.

لیست قیمت سرسیلندر خودرو

قیمت سرسیلندر به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل قیمت سرسیلندر جنس آلیاژی که کار رفته، ریختگری و تراشکاری و البته استاندارد های لازم و تولید شده ی کدام کارخانه است. این عوامل می تواند تاثیرات مسقیم در قیمت سرسیلندر در بازار داشته باشد. کیفیت مهم ترین علت آن است که  گاهی اوقات واردات سرسیلندر از کشور های آسیایی یا اروپایی یا همچنین نوسانات بازار عوامل افزایش قیمت قطعات خودرو است. اولن تولید کننده ی سرسیلندر در ایران تحت لیسانس کشور فرانسه و دارای استاندارد های جهانی کارخانه ی بالین تک است. برای مشاهده ی و خرید سرسیلندر های تیون آپ می توانید لیست زیر را مشاهده کنید.

سرسيلندر مانند موتور به دو دسته شبیه به هم تقسیم میشوند:

الف)هوا خنک:سطح این نوع قطعه به صورت پره ها موازی طراحی شده تا با عبور هوا از سطح آن خنک شود و تبادل گرمایی در آن صورت گیرد.امروزه این قطعه کاربرد چندانی ندارد و مورد استفاده قرار نمیگیرد.

ب)آب خنک:در طراحی این قطعه شیار هایی وجود دارد که عبور جریان آب راحت تر و بهتر باشد و از نفوذ آب و ضد یخ به داخل سیلندر جلوگیری کند.

خرابی سرسیلندرها و نکاتی برای کاهش استهلاک آن

همانطور که پیش تر خواندید این قطعه از آلیاژ آهن یا آلیاژ آلومینیوم ساخته میشود که در مقابل  گرما و ضربه بسیار مقاوم است.سیستم روغن کاری و سیستم خنک کننده تأثیر بسزایی در سالم بودن این قطعه دارد،پس،بهتر است از چک کردن این دو سیستم در زمان های مشخص غافل نشوید.

بروز هرگونه مشکل در این قطعه باعث تغییر شکل و تاب برداشتن آن نسبت به بلوک سیلندر میشود.

مشکلاتی که برای سرسيلندر به جود می آیند،عبارت اند از:

1_ترک خوردگی:

هنگام تعمیر موتور خودرو یا اجزای داخل سیلندر باید سرسیلندر باز شود که در انجام این کار بی دقتی میشود و موجب ترک خوردگی آن میشود. یکی دیگر از دلایل ترک خوردگی،یخ زدن آب خنک کننده این قطعه است.

2_تاب پیدا کردن:

این مورد نیز مانند مورد اول اگر هنگام باز و بسته کردن آن با بی دقتی همراه باشد،وقتی که دمای بالایی دارد و هنوز خنک نشده است باز شود یا دمای موتور به هر دلیلی افزایش یابد،موجب تاب آوردن آن میشود.

3_کربن گرفتن:

جدا از کارکرد موتور عواملی مانند روغن سوزی،گرفتگی لوله اگزوز،گرفتگی در هواکش کارتر، تنظیم نادرست کاربراتور،نقص در سیستم جرقه زنی و زمان بندی اشتباه آن یا کاهش کمپرس موتور و جا انداختن اشتباه میل سوپاپ،موجب کربن گرفتن این قطعه میشود.

4_گشاد شدن گیت های سوپاپ ها (خرابی سیت سوپاپ): این مشکل به دلیل وجود نقص و ضعف در عملکرد سوپاپ ها ایجاد میشود.

كلام آخر

همانطور که گفته شد سالم بودن و چک کردن به موقع سیستم روغن کاری و سیستم خنک کننده به منظور کاهش استهلاک حائز اهمیت است.علاوه بر مواردی که گفته شد رانندگی با دور بالای موتور یا گاز دادن بیش اندازه مادامی که خودرو تازه روشن شده است موجب استهلاک آن میشود،پس اجتناب و جلوگیری از این سبک رانندگی،موجب کاهش استهلاک میشود.

شما میتوانید با مراجعه به www.aria-part.ir،محصول مورد نظر خود را درب منزل و همراه با ضمانت نامه دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *