جلوبندی خودرو و سیستم تعلیق، متشکل از قطعاتی است که به منظور حفظ تعادل اتومبیل استفاده میشود. به عبارت دیگر برای به حرکت درآوردن اتومبیل،خودرو به این دو سیستم نیاز مبرم دارد. اما تفاوتشان در این است که جلوبندی اشاره به قسمت جلوی خودرو دارد که شامل فرمان و میل فرمان است. در حالی که سیستم تعلیق شامل کمک فنر و چرخ های عقب خودرو میباشد.
جنس و مقدار مقاومت جلوبندی خودرو
جنس جلوبندی از فولاد است که حالتی ارتجاعی دارد که برای جذب لرزه و نیروهای وارده تأثیر بسزایی دارد.قطعات جلوبندی خودرو باید در برابر وزن خودرو و نیرویی که از مسیر وارد میشود مقاومت کند.بنابراین،باید مقاوت مصالح و مواد بکار رفته زیاد باشد.
اگر برای اتومبیلمان جلوبندی که تهیه میکنیم به مضاف ارزان باشد خیلی زود (حداکثر 6 ماه)دچار مشکل میشود،حتی اگر استفاده شما از اتومبیلتان کم باشد.
اجزای لوازم جلوبندی
1_رام: قطعه ای از جنس فلز است که از دو سر به شاسی ها وصل میشود و بقیه اجزای جلوبندی توسط رام به اتاق متصل میگردد.
2_فنر: فنر یا همان لول فنر قطعه ای است که وزن اتاق به آن فشار می آورد. فنر ها بدلیل حالت ارتجاعی که دارند،بیشترین ضربات وارده از جاده بر روی آنها است.
3_فنر: هر جسمی که که خاصیت ارتجاعی و کشسانی داشته باشد را فنر میگوییم.فنر دارای 3 کمیت است که شامل نیرو، مقدار تغییر شکل و سختی اش است. انواع فنر بر اساس حالت ماده عبارت اند از:فنر های مکانیکی،فنر های هوایی یا پنوماتیک و فنر های روغنی یا هیدرولیک.
انواع فنر بر اساس مقدار تغییر شکل:
فنر های خطی،فنرهای سخت شونده و فنر های نرم شونده.
4_کمک فنر: کمک فنر به منظور روان کردن و کنترل کردن نواسانات فنر نزدیک چرخ ها وصل میگردد.انواع کمک فنر عبارت اند از:
- کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی
- کمک فنر تلسکوپی
- کمک فنر اهرمی
- کمک فنر گازی یا بادی
- کمک فنر هیدرواستاتیکی
5_سیبک ها: وجومد سیبک فرمان در جلوبندی خودرو:
- موجب متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق
- چرخیدن چرخ ها میشود.شما فرمان خودرو را به هر طرف بچرخانید سیبک باعث به حرک درآمدن چرخ ها به همان سمت میشود و آنها را هدایت میکند.
6_طبق: طبق ها بازوهایی هستند که سیستم تعلیق را به شاسی خودرو متصل میکنند. نحوه اتصالشان به چرخ ها اینگونه است که ابتدا، از طریق بوش ها به شاسی خودرو و از طریق اتصال گوی و کاسه به چرخ ها متصل میگردند.
7_میله تعادل (میله موج گیر): میل تعادل اکثرا برای بالا بردن تعادل خودرو بکار میرود، و وظیفه آن تقسیم کردن نیرو بین چرخ ها هنگام حرکت خودرو در پیچ هاست که از خم شدن بیش از حد خودرو به یک طرف جلوگیری میکند. به میل تعادل،مکانیکها یا میل موج گیر هم میگویند.
8_سگدست: سگدست اصلی ترین قطعه جلوبندی است که سایر اجزای چرخ و سیستم تعلیق بر روی آن بسته میشود،در حقیقت سگدست قطعه ای همانند لوله است که دیسک های ترمز،فرمان خودرو،کمک ها و توپی و اتصالات چرخ ها همگی به آن متصل میگردد.وظیفه سگدست نگهداری از چرخ، و چرخاندن آن روی محور فرمان میباشد.
9_شغال دست: سیبک خودرو به شغال دست متصل میشود، هچنین میل کمک و میل فرمان هم به این قطعه متصل میگردد.
10_سیستم تعلیق: بخشی از خودروست که سبب وارد نشدن نوسانات حاصل از حرکت اتومبیل بر روی سطوح ناهموار به جرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان میشود.
سیستم تعلیق متشکل از جرم فنر بندی شده، جرم فنر بندی نشده، فنر و کمک فنر می باشد. همیشه دو مقوله مهم در این سیستم قابل بحث است. اولین کیفیت سواری دادن و دومین قابلیت هدایت و کنترل داشتن، نکته جالش آن است که بهبود هر یک از این دو موجب خراب شدن دیگری میشود و همیشه باهم در تضادند.
11_اکسل: اکسل محور مرکزی یک چرخ یا دنده است
12_سیستم فرمان: این سیستم از اصلی ترین و مهم ترین اجزای جلوبندی خودرو است. و از غربیلک فرمان، جعبه و میل فرمان تشکیل شده است.
سیستم فرمان، هندلینگ و هدایت خودرو را برعهده دارد.
انواع لوازم جلوبندی خودرو را می توانید از فروشگاه آنلاین لوازم یدکی آریا تهیه کنید.
منبع:اینجا کلیک کنید.